Månadsuppföljning april 2023

Det bästa med våren och försommaren, förutom att dagarna blir längre, värmen kommer och det blir grönt och fint ute måste ändå vara de extra helgdagarna som ligger strösslade var och varannan vecka. Påsken firades till största delen utomhus i solskenet även om jag satt med jacka på mest hela dagen. Som vanligt var det knytkalas och vi var nitton stycken som satt kring borden. Alltid brukar det var någon person i ett sånt stort sällskap som jag inte tycker lika mycket om som de andra, men inte i det här fallet.

Både mamma och pappa har kommit på besök under april. Mamma har fått hörapparat och pappa har problem med ischias. Det märks att tiden går och de blir lite, lite skröpligare för varje gång jag ser dem. Det blir ju inte så ofta när de bor så långt bort. Krasst räknat på att jag träffar dem fyra gånger per år och hur många år de har kvar tills att de nått medellivslängden ger en skrämmande låg siffra på antalet gånger jag har kvar att träffa dem i livet statistiskt sett. Är jag nöjd med den siffran? Ska jag göra någon förändring så att jag kan träffa dem oftare? Tål att tänkas på.

Över till lite muntrare ämne, ekonomin. Till slut fick jag då ut min övertid som jag saknat sen december. Tillsammans med förfallna semesterdagar (jag trodde jag hade tagit ut alla?) blev det en monsterlön och resulterade i en utmärkt sparkvot på 68%. Räntehöjningarna tar jag med ro, min boränta har stigit från 1,05% till 4,09% på ett drygt år men än finns stora marginaler kvar i ekonomin eftersom jag har ett litet lån. Som jag skrivit tidigare har jag hela tiden amorterat för att kunna vara i den sitsen att en räntehöjning inte ska påverka så mycket.

Deklarationerna lämnade jag in redan i första halvan på månaden, sonens har redan blivit godkänd. Jag har betalat in extra skatt under året eftersom jag vet att jag kommer att få restskatt annars. Även i år fortsätter jag att beta av mitt uppskov med en tiondel per år enligt planen jag har. Bara hälften kvar nu. Jag testade också att begära tillbaka utländsk källskatt från Finland på mina finska aktier jag har på min ISK. Det gjorde jag ett inlägg om här. Känslan var att det var lätt att göra rätt i formuläret på nätet, men om jag faktiskt gjorde det återstår att se.

Lagom till pollensäsongen drar igång är det också dags för utdelningssäsongen. Det har klirrat till i telefonen var och varannan dag under hela månaden. En riktig monsterutdelning från A.P. Møller - Mærsk drog igång det hela och utdelningarna efter avdragen utländsk källskatt blev totalt 61 886 kr. Nytt rekord så det sjunger om det, både den största enskilda utdelningen och den största utdelningen totalt på en månad. Med det så klev jag också över delmålet 600 kkr i utdelningar totalt och 15 kkr i snitt de senaste tolv månaderna.

En bra lön och mycket utdelningar gav ordentligt med pengar för köp av fler aktier. I april köpte jag Lundbergföretagen, Evonik Industries, UPM-Kymmene, Nolato, Peab, Minesto, Assa Abloy och Re:NewCell.

Än är det långt till min semester men planer smids redan. Kalendrar ska matchas ihop och biljetter bokas. Kanske får jag åka nattåg för första gången i mitt liv i sommar?

Utdelningar denna månad: 61 886 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 15 299 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024