(Förra) årets löneökning

För någon vecka sedan var det så äntligen dags att bli meddelad löneökningen retroaktivt från november 2020, lite tråkigt att det ska ta så lång tid att få till. För mig som vabbar eller är föräldraledig ibland sticker det lite i ögonen att man inte får en höjd ersättning från den dagen lönen börjar gälla utan från det datum då pappret undertecknas. Det är ju småpengar det handlar om så det är mer en principsak. Utfallet den här lönerevisionen blev 2,9% som ska gälla fram till april 2022, vilket var helt i linje som förväntat.

Precis som jag skrev i förra inlägget från 2019 om min lön så ser jag lönerevisionen lite som en parentes, det är inte den som på sikt kommer göra så att jag får mer pengar i plånboken varje månad. Ska jag ha en högre lön behöver jag byta jobb eller kliva uppåt på karriärstegen, vilket inte lockar nu heller.

Det jag fokuserar på är istället den "löneökning" som jag ger mig själv i form av ökat utrymme i min ekonomi från investeringar och amorteringar. Målet är att slå lönerevisionen från jobbet med marginal varje år.

Beräkningen baseras på november 2020 jämfört med april 2019, vilket var när jag hade min senaste lönerevision.

Jag fortsätter att amortera på mitt bostadslån varje månad och under tidsperioden har lånet minskat med totalt 75 kkr. Med en ränta på 1,29% blir besparingen 967 kr/år eller 80 kr/mån. När räntan är såpass låg som den är nu händer det inte så mycket med räntekostnaden vid amortering men jag väljer trots allt att amortera för att minska risken i min ekonomi, istället för att maximera avkastningen. CSN-lånet har amorterats enligt plan med 8 751 kr vilket ger en räntebesparing på 1 kr/mån med 0,16% ränta på lånet.

Mina investeringar gav mig i april 2019 i genomsnitt 4 525 kr/mån i form av ränta och utdelningar sett på rullande 12 månader. I november 2020 låg snittet på 5 506 kr/mån, vilket är en ökning med 981 kr/mån.

Summeras siffrorna blir det en ”löneökning” på 1 062 kr/mån, eller om man ställer det i relation med min lön, knappt 2,8%. Marginellt sämre än löneökningen på jobbet den här gången, men jag är ändå nöjd över att jag fick en positiv siffra överhuvudtaget med tanke på alla inställda utdelningar under 2020. Jag fortsätter på den inslagna vägen och nästa gång tar jag revansch!

Kommentarer

  1. Håller med om att det är Pengamaskinens avkastningsökning som fokuseras på. Det känns mer som om jag jobbar av de sista åren nu.

    Bostadslånsamortering håller jag inte på med sedan länge men belåningen är bara ca 35%. Hade jag tänkt bo i mitt nuvarande boende livet ut hade jag också amorterat men jag planerar att köpa något på landet kontant som pensionär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant tanke det där om hur du väljer att inte amortera för att du inte tänkt bo kvar livet ut. Hur funderar du kring det? Bygga snabbare på pengamaskinen?

      Radera
    2. Jag tänker att som pensionär vill man ha så låga bolån som möjligt (helst inga), men nu gör pengarna nytta i Pengamaskinen.

      För något år sedan kunde jag ha löst mitt bolån och mitt studielån om jag realiserat hela portföljen. Det var aldrig min mening utan mer ett tankeexperiment. Nu skulle jag kunna göra det och få en bra slant över tack vare avkastningen. Fortfarande inte aktuellt.

      När jag byter bostad blir det till en villa i Småland för 0,75-1,5 MSEK vilket jag kan casha och även investera en hygglig summa i Pengamaskinen. Geoarbitrage kallas det visst.

      Radera
    3. Låter som en bra strategi.

      Geoarbitrage blir det nog också för min del, jag kommer vilja ha en trädgård att pyssla i och njuta av när jag inte har 40 timmar jobb i veckan som ska göras först. Med tanke på priserna häromkring i Mälardalen blir det antagligen att flytta någonstans där husen är mer rimligt prissatta.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024