Månadsuppföljning juni 2021

Sommaren har kommit med besked, eller i alla fall ordentligt med värme. Inne i lägenheten är det oftast över 25 grader varmt dygnet runt, jag har acklimatiserat mig nu men jag trivs betydligt bättre när det är kallt och man kan klä på sig om man är kall.

Tiden har haft väldigt bråttom på sistone, det blev inte ens en månadsrapport förra månadsskiftet. Första skolavslutningen för junior, avslutning på simskolan, kalas, vaccinering, renovering av hemmakontoret och en helt galen månad på jobbet har gjort att semestern kommer väldigt lägligt om en vecka. Vila behövs verkligen nu, jag är och tassar på gränsen för när min prestation börjar dala. Det är så lätt att jag sätter press på mig själv och tänker att "bara det där också, sen ska jag vila" vilket inte bara upprepas en eller två gånger, utan det utmynnar i ett helt pärlband av aktivitet som ska bockas av till slut. Med resultat att återhämtningen uteblir. Jag har varit över den gränsen förut och tänker inte göra samma misstag igen.

Till slut släppte de på min åldersgrupp för vaccinering och jag vaktade noga bokningssidan för att se om det dök upp någon avbokningstid. Det gav resultat och nu har det redan gått två veckor sen sticket i armen. Om jag får dos två i det rekommenderade intervallet kommer det hinna gå två veckor däremellan till sonen börjar skolan igen också, vilket känns mycket bra.

Junior har fått vara hos farmor och farfar i två veckor nu istället för att vara på fritids. Planen från min sida har hela tiden varit att de veckorna skulle vigas åt renovering av hemmakontoret, sista rummet som jag inte gjort något åt sen vi flyttade in för fyra år sen. Det känns inte bra att ha barn hemma när det är smutsigt överallt, slipdamm i luften, färg som torkar och grejer överallt i övriga rum. För att inte tala om detaljen att få jobba utan avbrott.

Det har varit två slitiga veckor i värmen med spackling, slipning, målning av tak, målning av väggen bakom elementet, fönstersmygen och golvlisterna samt tapetsering och inredning. Den enda detaljen som saknas nu är att fålla gardinerna, annars är jag helt klar. Tyvärr hade jag ingen bra före-bild med möbler så ni får tänka er hur det kan ha sett ut, men stor skillnad har det blivit. De 20 år gamla tapeterna hade gjort sitt för längesen och att byta plats på skrivbordet och bokhyllan gjorde rummet helt annorlunda. Här inne kommer jag att trivas bra framöver.

På bilden till höger kan man också se mitt nya stora höj- och sänkbara skrivbord som jag skämt bort mig själv med (det tog halva renoveringsbudgeten i anspråk). Här inne hänger jag ju fyrtio timmar i veckan (minst) framför datorn så det kan vara bra att kunna växla mellan att stå och sitta. Det blev min present till mig själv efter att ha nått drömgränsen förra månaden på tiotusen kronor i utdelning per månad.

Plånboken och sparkvoten var inte lika nöjd över renoveringen som jag. Hela kalaset gick loss på 8 000 kr och den här månaden blev sparkvoten 18%, den lägsta sen jag började blogga. Tur då att utdelningarna fortsätter att rulla in, den här månaden kom det in 8 872 kr, mer än vad mitt uppdaterade kontor gick loss på.

Intresset för börsen och mina aktier har i stort sett varit noll och intet den senaste tiden, jag som brukar logga in åtminstone två gånger om dagen har knappt skrapat ihop till två gånger i veckan. Lite skönt med en paus när det är mycket annat som händer, under semestern kommer jag nog inte följa så noga vad som händer på marknaden heller.

Månadens aktieköp har varit i storleksordning: HM, CapMan, Brookfield Asset Management, Enbridge, Re:NewCell, Minesto och NEL.

Blickar jag framåt ska det bli väldigt trevligt att få grovsnickra på vedförrådet i fjällen och på en annan norrlandsresa få krama mina föräldrar igen. Jag har drygt fem veckor semester i år, ungefär två av dem har jag planer för, resten får bli vad det blir med glass, bad, grillning, cykelutflykter och skönt häng på balkongen. Jag ska ju som sagt vila på riktigt.


Utdelningar denna månad: 8 872 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 10 333 kr
Balansförbättring denna månad: +15 429 kr

Kommentarer

  1. Tänkte försöka vila på riktigt även jag. Min jobbsituation har varit kaotisk en längre tid nu.

    Vila lugnt !!

    SvaraRadera
  2. Kul att du gjort ett hemmakontor - det blir det första rummet jag kommer att göra i det hus (troligen föräldrahemmet) jag kommer att köpa i Småland till min FIRE. Kommer troligen gå helt crazy med flera skrivbord och många skärmar och flera datorer (åtminstone gaming, server/NAS + vanlig), förvaring, belysning, ventilation, mörkläggning. Som du skriver kommer jag sitta där mycket även i FIRE och det rummet kommer få prio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra arbetsplats hemma är underskattat, att sitta som en ostbåge i soffan eller vid köksbordet håller inte i längden. Hoppas du blir lika nöjd med ditt rum sen.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024