Månadsuppföljning december 2023

 
Äntligen december och lite lugn och ro? Skulle inte tro det. För andra året i rad fick vi mejl från högste chefen den sista november med meddelande om att vi ska jobba över en timme om dagen hela december. Stående ovationer från alla på avdelningen! Jag informerade min närmsta chef om att jag inte hade tänkt att jobba en enda timme övertid till i år, snarare försöka korta ner min arbetstid lite med hjälp av kompledigheten som jag har samlat på mig.
Konserter, julavslutningar, lucia, träningar, julpynt, läkarbesök, kvällskurs, julklappsinslagning, förberedelse för julresa.. jag behövde inte känna mig sysslolös en enda minut. Det var flera veckor med dålig sömn nu och jag kände hur det påverkade mig på jobbet. Koncentrationsförmågan var som bortblåst och uthålligheten svag. Det kändes mest som att jag satt och tänkte på alla saker jag var tvungen att komma ihåg som inte hade med jobbet att göra. Jag fick dock hjälp att slutföra mina arbetsuppgifter innan julledigheten. Det blev jobb ända in på kvällen för att få det färdigt, efteråt kände jag mig riktigt nöjd.
Hela julen blev jag liggande i feber i fjällstugan och det blev inte mycket till skidåkning. Ändå skönt att få komma hemifrån och göra något helt annat ett tag. Elda i kamin är en av mina favoritsysselsättningar. När jag skaffar hus måste det finnas kamin har jag bestämt.
Vårt nyårsvärdpar fick lov att ställa in firandet när de blev riktigt förkylda, så vi stannade hemma och improviserade ihop en trerättersmeny.
 
Ledighet, vab och egen sjukdom i november betydde att årets minsta lönekuvert kom strax innan jul. Sparkvoten blev pyttiga 4%. Det berodde ju naturligtvis också på att utgifterna var högre än normalt, sonen har fått en dator i julklapp och jag har beställt några trädgårdsböcker åt mig själv som julklapp. Jag har ingen trädgård nu när jag bor i lägenhet men i min långtidsplan finns det antingen ett fritidshus eller en villa med trädgård. Att odla tror jag kommer bli en av mina sysselsättningar den dagen jag slutar jobba. De senaste månaderna har utgifterna varit höga och jag är inte nöjd med utfallet. Frihetsgraden och sparkvoten nådde inte upp till mitt mål i år även om utdelningarna gjorde det. Jag får försöka tänka igenom mitt spenderande och korrigera. Det vore bra om lönen ökade mer än utgifterna än tvärtom.

Utdelningarna i december blev 4 977 kr och totalt under året blev det totalt 188 657 kr. Det kan jämföras med fjolåret med 4 404 kr respektive 160 415 kr. Stor förbättring i båda fallen.

Jag tog en svidande förlust och sålde av surdegen Cortus Energy som jag tappat tålamodet med. Köp har det blivit i Enbridge och PowerCell Sweden samt ETF:erna HDLV och VGWD. 

Det nya året bjuder på nya utmaningar på jobbet, jag kommer antagligen byta avdelning men sista ordet är inte sagt i den frågan än. Efter den tunga hösten och vintern funderar jag på om jag skulle kunna göra något annorlunda för att inte gå totalt slut på energi. Att jobba full tid med tidspressade arbetsuppgifter, ha alla roller och allt ansvar hemma och dessutom vara ledare i en förening kommer nog inte vara hållbart för mig i längden.
Sömnen har börjat komma tillbaka och jag har tagit upp träningen igen som hamnat på undantag de senaste två månaderna. Reservbatteriet är snart laddat men ordinarie batteri i kroppen är fortfarande helt tomt. Den här första veckan i januari när jag är ledig ska jag bara ta hand om mig själv och göra mitt bästa för att fylla på energi.


Utdelningar denna månad: 4 977 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 15 721 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning mars 2024