Månadsuppföljning september 2023

Sparkvot
 
Så här i förkylningstider blev det äntligen tid och ork för ett inlägg. De senaste månaderna har galopperat förbi i rasande takt och jag har fortfarande inte fattat att vi är en vecka in i oktober. Det var ju början av augusti förra veckan?!
Både på jobbet och hemmavid har det varit massor att göra, ett spännande utvecklingsprojekt som jag arbetat med hela året är snart i hamn för min del, kundbesöket hos oss på jobbet förra veckan gick förvånansvärt bra. Sonen har fyllt nio år och det har kalasats två helger i rad, först barnkalas och helgen efter släktkalas. Båda mina föräldrar har varit på besök med allt vad det innebär. Det har varit ventilationskontroll, flera tandläkarbesök för sonen, planerade elavbrott, magsjuka, förkylning, följa med sonen på aktiviteter tre kvällar i veckan, städa och baka inför kalas, föräldramöte och utvecklingssamtal på skolan... listan kan göras ännu längre. Den här helgen blir första gången på fem veckor som jag får en dag för mig själv.
 
 Utdelningar
 
Ekonomiskt har månaden bjudit på extra utgifter så att sparkvoten bara blev 31%. Sonen fick ett elektriskt piano och pianopall i present, vilket lämnade ett betydande hål i plånboken. Jag som alltid har velat lära mig spela piano smygtränar nu ibland på lunchen när jag jobbar hemifrån.
Trots att livet är hektiskt för tillfället och jag inte känner mig så engagerad i mitt sparande så fortsätter utdelningarna att rulla in på kontot. Med septembers siffror bokförda så klev jag över delmålet 700 kkr i total utdelning. Om jag blickar framåt så ser nästa hundratusenkronorssprint ut att gå i mål i april nästa år. Den här månaden har det endast blivit två små aktieköp i Hexatronic och Re:Newcell.

Frihetsgrad
 
Frihetsgraden har sakta sjunkit och ligger nu på rullande tolv månader på 60% från att ha varit uppe i runt 70% förra året. Utdelningarna har ökat med det har mina utgifter också gjort. Så här i efterhand känner jag att jag varit frikostig med att öppna plånboken de senaste månaderna när lönekuvertet har varit välfyllt av övertidsersättning. En uppsträckning skulle vara på sin plats.
 
Oktober kommer inte heller bli en långtråkig månad trots att dagarna blir kortare och kyligare. Nästa vecka är det dags för mig att göra en intervju för att (förhoppningsvis) få titeln senior och då förhandla om en löneförhöjning. Två veckor efter intervjun kommer jag få återkoppling om hur det gick. Barmarkssäsongen drar igång och vi stoppar undan rullskidorna. I november fyller jag jämnt och det kommer krävas planering de kommande veckorna. Jag har i alla fall bestämt vad jag ska ge mig själv i födelsedagspresent. Förhoppningsvis lugnar det ner sig en del på jobbet nu de kommande veckorna och jag ska försöka vara ledig några dagar under läslovet.

Utdelningar denna månad: 7 446 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 15 686 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024