Månadsuppföljning mars 2023


Våren väntar fortfarande på bättre tider. Det har nog inte varit en så här kall vecka under hela vintern som det varit den här sista veckan i mars. Ljuset har återvänt och jag njuter av att det är dagsljus både vid lämning och hämtning på skolan. Mina nya arbetsuppgifter på jobbet har gjort dagarna väldigt intensiva och efter att middagen blivit avstökad har jag för det mesta bara kraschat i soffan om det inte varit kvällsaktiviteter. Likaså har det tagit både hela lördagen och halva söndagen innan jag har laddat upp tillräckligt efter veckan så att jag har orkat ta tag i allt som ska göras hemma. Ingen hållbar situation i längden, men jag tror det kommer att bli bättre när jag kommer in mer i mina nya arbetsuppgifter.

Det är både utmanande och roligt att jobba nu, jag känner att jag är med och dels driver utvecklingen framåt på vår avdelning med bättre rutiner och underlag att jobba efter och dels får chansen att jobba med teknik som ligger precis i framkant genom våra utvecklingsprojekt.

Sonen har kört sin första skidtävling, långt bakom de bästa i resultatlistan men inte sist. Vi pratade mycket om förväntningar inför loppet och att man inte kan påverka vad andra gör utan måste fokusera på vad man själv kan påverka. Om man är bäst eller inte spelar mindre roll, bara man är nöjd över hur man själv har presterat. Lite samma sak som när det gäller sparande och investeringar. Alla har inte samma förutsättningar eller motivation att spara mycket och kanske man inte har samma mål heller. Vägen till målet ser också helt olika ut. Det viktiga är ju att man själv är nöjd med sin egen resa, om det så tar rekordkort tid med maximal ansträngning eller om man har stannat för en fika och tittat på utsikten halvvägs.

Sparkvoten blev goda 53% utan större ansträngning. Jag har fortfarande inte fått ut min övertid från december och det har strulat rejält med tidsskrivningssystemet, inte bara jag som har haft problem har jag hört.

Utdelningarna jag fick blev till slut 28 677 kr. Jag fick även tillbaka den utländska källskatten från min kapitalförsäkring på Avanza för de senaste tre åren. Tillsammans blev det en skön summa att investera. Den här månaden har jag köpt i bokstavsordning Activision Blizzard, Alleima, Bahnhof, Franklin european dividend (ETF), Getinge, Global X cybersecurity (ETF), Investor, Lundbergföretagen, Minesto, Nolato, Peab,  Re:NewCell, Sandvik, Skanska, Tyson foods, UPM-Kymmene och US Bancorp.

Påsken står för dörren och sonen firar i skrivande stund sportlov med farmor och farfar, så jag har några dagar "ledigt" nu när jag bara behöver tänka på mig själv.

Utdelningar denna månad: 28 677 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 13 063 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning mars 2024