Månadsuppföljning oktober - december 2021

Här har det varit tyst och släckt länge. Hela hösten har varit ett enda långt tåg av vabbande och egen sjukdom. Från mitten av oktober till den sista december räknade jag ihop till 28 dagar vab och 14 arbetsdagar egen sjukdom insprängt där emellan, mina arbetskamrater har knappt sett röken av mig. Tillsammans med mörkret och det faktum att vi mest varit inomhus och isolerat oss från omvärlden har mitt psykiska mående bitvis varit riktigt dåligt.
Jag kan bara tänka mig hur det måste vara då att dessutom leva på marginalen ekonomiskt och ha svårt att betala räkningarna varje månad om inkomsten sjunker. Jag har inte behövt kompromissa mellan att vobba och vabba och inte heller behövt sitta i teams-möten med 39 graders feber för att få ekonomin att gå ihop. Än en gång har det visat sig hur viktigt det är att ha kontroll på ekonomin och spara för sämre tider.
 
Mitt enda dilemma har varit att jag blev mentor till en nyanställd på vår avdelning precis innan den här sjukperioden började. Tanken är att min adept ska följa med mig i mitt arbete och lära upp sig allt eftersom. Det kräver ju att jag är på jobbet. Jag vet ju att det är min chefs ansvar men samtidigt tycker jag synd om vår nyanställda som nästan aldrig får se röken av mig, jag vill ju göra ett bra jobb även med det.
 
Här kommer en liten sammanfattning av årets sista skitmånader år 2021. 

Oktober

Månaden rivstartade med mycket arbete och jag blev överrumplad över hur mycket läxa de små ettorna får redan i början på skolåret. Läsläxa fem dagar i veckan, varje vecka. Till det skrivuppgift som ska lämnas in en gång i veckan och ibland även matteläxa och engelska. Det var inte alls det jag kom ihåg från skolan när jag var liten. Svårighetsgraden har också varit hög på uppgifterna, så det är tydligt att mycket ansvar läggs på föräldrarna och att det redan i den här åldern blir det skillnad i lärande beroende på hur mycket hjälp barnen får hemma.

Jag var hyfsat aktiv på börsen och köpte HM, Lundbergs och Industrivärlden och Handelsbanken. Jag sålde även av en del av mitt innehav i Equinor och köpte istället ETFerna Vaneck vectors hydrogen economy och iShares global clean energy.

Sparkvot: 48%
Sparkvot 12 mån: 46,0%
Frihetsgrad: 54%
Frihetsgrad 12 mån: 49,8%
Utdelningar denna månad: 6 732 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 10 578 kr
Balansförbättring denna månad: +28 390 kr

November

Halva november var jag inte ens utanför lägenhetsdörren. Hela fem arbetsdagar skrapade jag ihop. Både jag och sonen var sjuka mest hela tiden och vi nötte ordentligt på varandra så till slut skavde det ordentligt och vi ville knappt vara i samma rum. Mörkt och blött ute, sömnbrist, tjat och gnäll mest hela tiden, nej, den här månaden var ett riktigt bottennapp i mående.

På den ekonomiska biten var dock den här månaden den bästa hittills, både sett till sparkvot och en hel drös med utdelningar som gjorde att snittet på utdelningarna klev över 12000 kr/månad för första gången. Bostadsrättsföreningen meddelade också att ekonomin är såpass god att decemberhyran skulle utgå. Det kom också besked att månadsavgiften för nästa år ska sänkas rejält tack vare en god ekonomi och istället för en avgiftsfri december, som vi haft sedan jag flyttade in, minskas avgiften varje månad istället. Det blev lite mer än en tusenlapp i sänkning i mitt fall.

Det rasslade in ordentligt med utdelningar den här månaden och det återinvesterades i HM, Lundbergs, Betsson, Telia och Industrivärden.

Sparkvot: 72%
Sparkvot 12 mån: 49,9%
Frihetsgrad: 125%
Frihetsgrad 12 mån: 61,6%
Utdelningar denna månad: 25 567 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 12 173 kr
Balansförbättring denna månad: +52 273 kr

December

Äntligen blev det kallt och lite frost på backen. Jag och sonen var ut och provade skridskorna på Mälaren en solig dag, det var första gången för mig på långfärdsskridskor och jag fastnade för det direkt. Vi fick även ett gemensamt avtal på bredband och tv via bostadsrättsföreningen. Mitt egna bredbandsabonnemang kunde därmed sägas upp, ytterligare en sänkning på mina fasta kostnader. Jag var ledig mellan jul och nyår och passade på att åka och hälsa på mina föräldrar. Lika roligt som att träffa dem var att min syster kom upp från Danmark också, henne hade jag inte träffat på år och dar. Att få sitta tillsammans i köket och lägga pussel, spela spel och skvallra om allt möjligt var nog julens höjdpunkt för mig.

Utdelningarna jag fick den här månaden återinvesterades i Lundbergs och HM. I övrigt gjordes inga transaktioner alls.

Sparkvot: 46%
Sparkvot 12 mån: 49,3%
Frihetsgrad: 61%
Frihetsgrad 12 mån: 60,4%
Utdelningar denna månad: 3 493 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 11 947 kr
Balansförbättring denna månad: +17 702 kr

Kommentarer

  1. Ja, det har varit skitmånader ett tag nu. Själv har jag ju bara mig själv :) att tänka på, men det har varit tillräckligt med några influensor och förkylningar och jobba hemifrån i omgångar. Har testat mig 4 ggr men alltid med negativt resultat dock. Ekonomiskt rullar det på ungefär som vanligt. Min tråkiga portfölj har inte tappat alltför mycket och utdelningarna skjuter i höjden. Egentligen har jag inte så mycket att klaga på...men gör det ändå.... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som du säger så rullar det på rätt så bra ändå. Som vanligt är det ju svårt att lyfta blicken och titta på hela bilden, det är lätt att bara fokusera på det som inte går bra.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024