Månadsuppföljning januari 2022

 

Januari har tagit över vab-stafettpinnen. Sonen blev hemskickad från skolan med ont i halsen två gånger, den första gången visade covid-testet negativt och han fick komma tillbaka till skolan efter att ha varit borta fyra dagar. En vecka senare var det dags igen, men den här gången blev det positivt utslag. Feber och huvudvärk i tre dagar och sen var allt som vanligt igen för honom och precis som veckan innan klättrade han på väggarna här hemma och tyckte det var urtrist att vara i karantän. Tyvärr blev jag smittad och i skrivande stund har det gått fyra dagar sen jag testade positivt. Det värsta har förhoppningsvis gått över, nu känns det mer som en "vanlig" förkylning. Jag är väldigt tacksam över att jag haft möjlighet att få vaccin och med lite tur fick jag min tredje dos några dagar innan sonen blev sjuk.

Äntligen får vi det här överstökat och jag håller både tummar och tår att det inte kommer någon ny virusvariant som tar sig förbi immuniteten på ett bra tag. De senaste månaderna har jag känt en viss stress över att vi kommer att bli sjuka, frågan har varit när och vid varje liten förkylning ska man ju igenom testproceduren. Nu slipper vi det några månader och så här i efterhand har det nog tyngt mitt sinne mer än vad jag velat erkänna för mig själv.

Sparandet och sparkvoten har blivit lidande under det senaste kvartalet på grund av lägre inkomster, det kommer fortsätta in i nästa månad också. Månadens utdelningar har i alla fall återinvesterats i Lundbergs. Årets CSN-inbetalning är avbockad och nu är det bara tre år kvar innan vi är färdiga med varandra för gott.

Nu när rapporterna trillar in roar jag mig med att uppdatera min utdelningsprognos för året, det ser ut som att jag landar i spannet 130-140 kkr, ungefär lika som förra året men med skillnaden att det dundrade in extrautdelningar till höger och vänster då. Det betyder förhoppningsvis att jag når både 400k och 500k i ackumulerad utdelning innan böckerna för december stängs.

Vintern 21/22 kommer med all sannolikhet gå till historien som vab-vintern och med lite perspektiv hoppas jag att jag kan skratta åt eländet. Bara jag blir frisk ordentligt så blir det nya tag och jag ser fram emot att dagarna blir längre och att vintersolen börjar värma. Snart är det sportlov med varm choklad och ostmackor i skidbacken.


Utdelningar denna månad: 3 429 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 11 986 kr
Balansförbättring denna månad: +17 147 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024