Månadsuppföljning augusti 2021

Nu är vi tillbaka i vardagen efter en lång och skön ledighet. Väderomslag med regn och rusk lagom till jobb- och skolstart markerade det ordentligt. Jag tycker det är mysigt med lite mörkare kvällar, sådär så att mörkret lägger sig lagom tills det är dags att göra detsamma. Det hjälper ju också till så att den inre mat- och sovklockan fungerar bra den här årstiden, speciellt när vardagsrutinerna sätter sig.

Augusti har varit lite av en städmånad, uppstädning av arbetet som kollegorna missat att göra när jag varit på semester, avstämning av semesterutgifter med resesällskapet, utsortering av juniors kläder som blivit för korta i ärmar och ben under sommaren och inventering av innehållet i frysen. Juniors favoritgosedjur som hängt med i alla år tappade ett av sina ben, så det blev till att rycka ut på akutuppdrag med nål och tråd.

Tyvärr måste det till lite underhåll på mig själv också, har jag fått problem med ett av mina knän. Första besöket hos fysioterapeuten är avklarat, tydligen har min korta curling-karriär för två decennier sedan satt sina spår. Jag visade mig vara väldigt ojämnt stark i mina ben, vilket med största sannolikhet beror på den ensidiga rörelsen man utför i curlingen. Det är antagligen något som jag har levt med hela tiden sedan dess och dessutom förstärkt när jag kört dubbelsidiga benövningar på gymmet. Överbelastning i knäleden var domen och jag har fått träningsprogram för att börja jobba bort styrkeskillnaden.

Ekonomiskt sett har det blivit en del pengar ut den här månaden, några tusenlappar som jag var skyldig för semestern, en ny vinterjacka till mig och sist men inte minst är det fyra födelsedagar att fira i släkten i slutet av augusti och en bit in i september. Alla presenter är inhandlade och jag har även passat på att fixa två av årets julklappar. Utöver det har det inte varit några överraskningar. Jag har noterat att snittet på min sparkvot sakta har sjunkit den senaste tiden, den här månaden landade den på 33%. det beror mer på att jag får in lite mindre pengar varje månad än att jag har ökat utgifterna. Oavsett är det en trend att bevaka så att det inte sticker iväg.

Augusti är inte någon toppenmånad utdelningsmässigt för mig, men det skramlade ändå in 4 389 kr. Det ger ett snitt på rullande tolv månader på 10 670 kr/mån.

Med lite mer fritid den här månaden som gick så har jag också härjat runt bland mina aktier. Cibus såldes av helt och för en del av de pengarna blev det köp i HM och Lundbergs istället. Det har även blivit små köpposter i McDonalds, Microsoft, Ericsson, JM, AstraZeneca, Trelleborg, Millicom, Re:NewCell, Brookfield Asset Management, CapMan och AXA.

Månaden som kommer blir det 7-årskalas här hemma och förhoppningsvis får kombinationen rehabträning och vila god effekt så att jag kan röra mig obehindrat utan smärta framöver. Precis som vanligt ska säsongens första förkylning också klaras av nu efter semestern när skolan börjar, i skrivande stund är jag hemma och vabbar. Av erfarenhet förutsätter jag att jag kommer börja känna mig krasslig om någon dag jag med.


Utdelningar denna månad: 4 389 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 10 670 kr
Balansförbättring denna månad: +19 318 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Krymper balansräkningen

Jag har blivit med rullande utgift

Månadsuppföljning mars 2024