Månadsuppföljning februari 2021





 

 

 

 

 

 

Det har redan gått flera dagar in i mars månad, det känns som att jag fortfarande inte ligger i fas med vardagen. Renoveringsprojektet jag drog igång i januari är i alla fall avslutat och jag är mycket nöjd med slutresultatet av tapetsering och målning av lister. Även om slutresultatet blev bra var vägen dit lite krokig. Det är inte trevligt att bo i ett renoveringskaos i flera veckor i sträck. Mitt i alltihop blev jag också jätteförkyld, så jag var borta från jobbet i en och en halv vecka. Ingen covid-19 påvisad den här gången heller.

Träningen har gått bra ett tag förutom uppehållet vid förkylningen. Kontinuitet ger resultat och jag har lyckats med flera personbästa under månaden i både marklyft och knäböj. Junior fick fira sportlov uppe i fjällen med farmor och farfar när jag var hemma och jobbade. Vilken frihet att själv få planera matlistan utan att ta hänsyn annat än till mina egna smaklökar! Att kliva upp och direkt ta sig till gymmet för ett träningspass utan att behöva vänta in klockslaget då junior tidigast får lämnas av på fritids, att slippa stressen att avsluta mitt i något för att klockan närmat sig sista hämtningstid på fritids på eftermiddagen... Trots att jag har jobbat har det ändå känts lite som semester för mig också.

Februari sett med ekonomiska glasögon har också varit bra. Jag har passat på att tagit hem en del vinst i Fortnox som jag har använt till att amortera på lån. Kanske inte det mest optimala om man räknar på det eftersom låneräntorna är så låga nu, men att amortera bort 4% av bolånet i ett svep den här månaden gör att jag får ett större lugn.

Min strategi har aldrig varit att maximera och optimera avkastningen. Då hade jag belånat mina aktier och haft ett större bolån utan att amortera och satt in mer pengar på mitt ISK. Med en uppblåst balansräkning hade min ekonomi varit mer sårbar. Nu tycker jag att balansen är bra och det rullar på ändå, den här månaden fick jag 12 651 kr i utdelning och totalt förbättrades min ekonomi med 37 950kr. Med en snabb titt på mätaren går det att se att de totala utdelningarna nu kan summeras till över en kvarts miljon kronor! Det kommer att bockas av fler delmål de kommande månaderna om prognosen inte ändras totalt, var så säker!

Mars ser också ut att bli en trevlig utdelningsmånad, om än inte lika bra som februari. I slutet av månaden får jag också besök av min mamma. När jag räknade efter insåg jag att vi inte har träffats på över ett halvår, inte konstigt att jag längtar mycket. Nu håller vi tummarna för att vi håller oss friska allihopa så att besöket inte behöver skjutas upp. Videosamtal är bra men kan inte mätas med att träffas på riktigt.

Utdelningar denna månad: 12 651 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 6 868 kr
Balansförbättring denna månad: +37 950 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning mars 2024