Månadsuppföljning september 2020

 

Det är höst i luften och kvällarna börjar bli mörka igen. September har gått i vabbandets och sjukdomens tecken, jag har inte varit på jobbet många dagar, det kommer också synas i lönekuvertet nästa månad. Vardagen känns lite gråtrist och jag har tappat energin att göra ett bra jobb på arbetet. Just nu handlar det mest om att gå dit och göra precis så lite jag kan utan att chefen och mina kollegor protesterar.

Kanske är det den konstanta känslan av att inte räcka till någonstans som är energitjuven, att komma tillbaka till jobbet efter två veckor och det har hänt massor som jag inte har koll på och inkorgen i mejlen är fylld av bråttom-uppgifter som blivit försenat-uppgifter med krav på att agera omedelbart gör inte mig pigg och glad.

Planera/handla/lag mat, plocka grejer, städa, tvätta, träna... jag orkar inte riktigt på kvällarna heller. Diskberget växer och dammråttorna härjar fritt bland brödsmulor, legobitar och grus i vartenda rum. Bara att komma hem och se eländet gör att jag suckar djupt, lite skit kan jag ta men jag mår inte bra när det är ett kaos där jag bor.

Junior har också fyllt 6 år den här månaden, att anordna kalas, fixa presenter och vara social och trevlig med en hel hop barn som är höga på socker tar också på krafterna.

Jag längtar verkligen till den dagen då jag kan vakna upp på morgonen utan att behöva inställa mig vid datorn/på kontoret dag ut och dag in. Morgonträning och långfrukost är mer min melodi.

Egentligen skulle jag vilja jobba mindre, jag har utrymme ekonomiskt att göra det, men det betyder ju inte att jag får tid för mig själv. Tiden på fritids för junior kommer ju att försvinna i samma mängd som jag arbetar mindre. Det blir ingen träning för mig då heller om jag inte fixar barnpassning.

Nåväl, nu har jag gnällt färdigt. Finanserna ser i alla fall bra ut, den här månaden har lönen varit bra och det har kommit in ett antal utdelningar på kontot, 7113 kr om jag summerar dem.
Matkostnaderna har varit måttliga 2110 kr och restaurangnotan landade på 761 kr. Jag har bjudit svärföräldrarna på restaurang, det var väldigt uppskattat. Lite vill jag försöka ge tillbaka till dem med tanke på att de alltid försöker ställa upp för mig. Jag har fortfarande en hel del mat i frysen, så ambitionen är att äta mer därifrån än vad jag stoppar dit den här månaden.

Utgifterna har varit ganska normala och sparkvoten blev goda 55%. Det är dags att fira arbetsfri-dagen nu också, men det blir ett separat inlägg om det.

Som det ser ut nu kommer min plan att kunna sluta jobba på min 50-årsdag att hålla. Jag brukar följa upp det på networthify.com, early retirement calculator. Jag använder den som en kontroll att jag min ekonomi långsiktigt rör sig i rätt riktning mot målet.


Utdelningar denna månad: 7 113 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 5 124 kr
Balansförbättring denna månad: +29 863 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024