Månadsuppföljning april 2020

 

April är första månaden sen i augusti i fjol som jag får en hel lön utan vab, föräldraledighet eller egen sjukfrånvaro. Jag hade också glömt bort att jag skulle få pengar från försäkringskassan eftersom jag missade avstämningsdatumet förra månaden, en trevlig överraskning när jag tittade till lönekontot.
Vi har hållit oss friska hela april, det blev stor skillnad i vårt mående direkt när snuviga och hostiga barn inte får vara på förskolan längre.
Femåringen äter mer eller mindre som en vuxen nu ibland, vi har även haft besök både i påskhelgen och ytterligare en helg, så det har gått åt en hel del mat och det ger naturligtvis utslag på månadens matkostnader också, 3 775 kr hamnade den på. Restaurangkostnaderna landade på 201 kr.

I övrigt har jag gjort av med förfärligt mycket pengar på en ny surfplatta den här månaden. Jag fick dock tag på ett returexemplar som var nedsatt 15%, den hade skyddsplasten och allt kvar så den var nog knappt ens upptagen ur kartongen. Sonens surfplatta från 2011 hade mer eller mindre gett upp, knappt några appar som gick att installera på den längre och seg som attan, men efter att ha varit i tjänst i stort sett varje dag i nio år så kändes det inte jobbigt att pensionera den. Så nu har jag en ny och sonen fick ta min "gamla".
De stora inkomsterna matchade dock de stora utgifterna den här månaden, så sparkvoten hamnade ändå på goda 61%.

Jag har kommit igång med löpträningen igen som har legat på sparlåga under i stort sett hela vintern. Lite känningar i mitt knä har jag haft men en halvtimme en gång i veckan verkar funka ganska bra nu. Jag får se hur jag går vidare från det.

Utdelningsfesten kom av sig helt, april brukar vara månaden med mest utdelningar för mig, innan alla   meddelanden om inställda eller senarelagda utdelningar räknade jag ihop ungefär 46 kkr som skulle få återinvesteras, resultatet blev pluttiga 5 400 kr istället, mer än 40 kkr som försvann i ett nafs. Jag får gå tillbaka ända till 2017 för att hitta en aprilmånad med sämre utdelning, i fjol fick jag lite drygt 35 kkr. Det gör också att det rullande 12 månaders medelvärdet sjönk som en sten och frihetsgraden med det.
Jag är långsiktig och några gupp på vägen får man räkna med.


Utdelningar denna månad: 5 400 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 3 457 kr
Balansförbättring denna månad: +32 410 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning mars 2024