Nedgångsstrategi

Börsen har virusfeber och svänger kraftigt i humöret från en dag till en annan. Jag har haft en summa pengar i Spiltan räntefond som jag sparat för en ordentlig nedgång. Med en veckas marginal sålde jag turligt nog alltihop innan handeln i fonden stängdes. Det hade känts väldigt surt att ha pengarna inlåsta där om börsen fortsätter resan ner i källaren.

Vis av erfarenheterna från tidigare nedgångar har jag skaffat mig en strategi för hur jag får investera när börsen faller, sist jag var i samma situation var jag alldeles för het och köpte för tidigt. Sen när botten närmade sig hade jag inget kvar att rea-shoppa aktier för. Samtidigt ska ju inte alla kontanter sparas så länge så att jag missar hela kalaset om börsen bestämmer sig för att gå upp igen innan den kommit ner till min köpnivå.

Strategin jag använder mig av ser ut som följer:
Mina kontanta medel delade jag mentalt in i tio lika stora delar.
När index gått ner -10% köpte jag för 1/10.
När fallet var -20% investerade jag 2/10 till.
När index så ramlade ner -30% köpte jag för ytterligare 3/10.
Nu väntar jag på att nivån -40% ska infinna sig och isåfall kommer jag investera mina sista 4/10.

Jag passade även på för någon vecka sedan att ansöka om kredit hos Avanza. Jag tänker mig att om vi kommer så lågt som -50% så kommer jag att börja med en belåning på 5-10%. Faller börsen mer än -60% kommer jag nog öka på belåningen ytterligare 5-10%.

Värre än så tror och hoppas jag inte att krisen kommer att bli. Lite uppgång nu först och sen nästa rutschkana nedåt när de första dåliga rapporterna börjar trilla in, då kommer jag vara beredd och ha tillräckligt med likvider för att göra fina affärer. Nog kliar det allt i fingrarna att trycka på köpknappen  redan nu men lugnet finns där på ett helt annat sätt än tidigare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning mars 2024