Var kom ökningen ifrån?

Jag tittade lite närmare på fjolårets utdelningar och jämförde dem hur det såg ut 2018 för att se vad som har gjort att mina utdelningar har ökat. Beror det på utdelningshöjningar, extrautdelningar eller nysparande?
Jag valde att jämföra med ordinarie utdelning under 2018, för bonusutdelningarna är ju bara en bonus och inget man kan räkna som något återkommande.

Totala utdelningar: 69 512 kr

Bonusutdelningar: Totalt 4 408 kr 
Utdelningshöjningar: Totalt 1 026 kr från 11 bolag
Utdelningssänkningar: Totalt -872 kr från 2 bolag
Utdelningar från nysparande: 32 354 kr
Största utdelare: Telia, 6 006 kr


Jag lyckades mer än fördubbla mina utdelningar jämfört med ordinarie utdelningar 2018. Det var framförallt mitt nysparande som gjorde det. Summan av mina utdelningshöjningar och minskningar blev försvinnande liten, bara 0,2 % av totalen. Skanskas sänkning sved rejält och det tog nästan ut alla utdelningshöjningar. Så den här siffran hoppas jag blir bättre åren som kommer.
Bonusutdelningar bidrog med drygt 6%, där var Volvo den lysande stjärnan.

Vad drar jag för slutsatser av det här? Jag kan definitivt inte luta mig mot att utdelningshöjningarna gör att pengarna rullar in av sig själv och allt är ett självspelande piano. Men den dåliga siffran kan ju också delvis komma från att jag sålt av aktier och sedan köpt något annat till nästa år, så den hade nog kunnat blivit större om jag inte möblerat om. Jag fortsätter att stoppa in nya slantar i handväskan helt enkelt, för just nu är det mitt vinnande koncept till ännu mer utdelningar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024