Månadsuppföljning januari 2020



Precis som i januari i fjol har vi tillbringat en hel del tid i sjuksängen, både jag och sonen. I skrivande stund har jag precis börjat återhämta mig från en bihåleinflammation som hållit mig från jobbet hela veckan. Inte så roligt när jag vet att kollegorna nästan går på knäna för att täcka upp för mig och för att vi ska kunna leverera det som utlovats veckorna som kommer.

Mer positiva tongångar blir det när jag vänder mig mot de ekonomiska siffrorna för månaden. Sparkvoten landade på 55% vilket jag känner mig mycket nöjd över. Jag har köpt kläder på tradera den här månaden, helt nya med prislappen kvar men till en bråkdel av priset, eller vad sägs om ett par märkesjeans för 100 kr? Svårt att gå till en butik och motivera sig att betala närmare tusenlappen efter det...
Matkostnaderna blev 2 629 kr och restaurangmaten 108 kr. Vi har hållit oss hemma och lagat bra mat hela månaden. Det märks att sonen har en tillväxtperiod nu för han äter mer än mig, trots att han bara är 5 år, så det är nog inte konstigt om det känns som att matkostnaderna ökar.

Årets första utdelningar har trillat in på kontot, mycket trevligt med månadsutdelare, totalt blev det 437 kr som ska återinvesteras. Skulle jag slå ut utdelningarna jag fått de senaste tolv månaderna per dag, är den summan högre än de 180 kr/dag som försäkringskassan betalar ut när jag är föräldraledig nuförtiden. En fin milstolpe för mig, när utdelningarna skulle kunna ersätta föräldraledighetsersättningen varje dag, året runt, varje år.

Ni som har följt mina månadsuppföljningar ett tag ser att jag har uppdaterat mina hastighetsmätare. Färgerna motsvarar de olika nivåerna på årets mål.

 
Utdelningar denna månad: 437 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 5 823 kr
Balansförbättring denna månad: +23 587 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning mars 2024