Mål 2020

När 2020 summeras hoppas jag att jag befinner mig ännu närmare målet att bli ekonomiskt fri. Som jag skrev i mitt inlägg om mål att bocka av eller inspireras av så har jag svårt att sätta mål som jag inte vet att jag kan infria. I år blir det därför fler nivåer på betygen för att komma runt det problemet.

Jag delar in målen i tre olika kategorier; personliga mål, hälsa eller ekonomi. Bara med det att målen är uttalade har jag stakat ut en riktning åt vilket håll jag vill och även om jag inte tänker på dem varje dag kommer det undermedvetet finnas med i var och varannat beslut som jag tar och möjlighet som uppenbarar sig. Förhoppningsvis blir det mer rätt än fel i längden.

Jag vill lägga stort fokus på min egen hälsa under året som kommer. Jag vet att vi kommer att ha väldigt mycket att göra på jobbet samtidigt som vi är för få personer i dagsläget. Ingen bra kombination med andra ord, desto viktigare blir det då att orka med både fysiskt och psykiskt. Jag ska ju orka med både mig själv, att vara mamma och sköta logistiken och arbetet i Familjen AB också. Misslyckas jag med det kommer det viktigaste i mitt liv att bli lidande. Jag trivs väldigt bra med min arbetssituation i övrigt och det jag gör ligger i linje med mina personliga värderingar, så jag tror inte att jag skulle vinna speciellt mycket på att byta arbetsplats. Balansen mellan ansträngning och återhämtning blir nyckeln.

Hälsomål

Om jag sätter höga mål som kräver mycket träning kommer det att addera ytterligare stress förutom pressen på jobbet och min energi är inte oändlig. Når jag godkänt i de mål jag sätter upp kommer jag dock att vara både starkare och vigare än någonsin tidigare.

Mål 1 - Kontinuitet

Kontinuiteten i träningen är allt. Jag vill vara aktiv på något sätt varje dag och 7-minutersträningen jag körde förra året gav stora resultat trots den ringa tiden varje dag. Det blir trots allt 49 minuter per vecka eller drygt 42 timmar per år. Jag vill fortsätta på den inslagna vägen och sätter samma mål i år för att bli godkänd.

Godkänt: 7-minutersträning med max 2 missade dagar per månad
Väl godkänt: Som godkänt + minst två träningspass (kondition/styrketräning/dans) i snitt per vecka.

Mål 2 - Kondition

Jag har sprungit fortare i mitt liv förut, men nu känns det fullt tillräckligt att komma ner under 60 minuter på tio kilometer. Det innebär trots allt att jag måste prioritera konditionsträning, för det är inte en tid jag gör utan regelbunden träning.

Godkänt: Milen under 60 min
Väl godkänt: Milen under 55 min

Mål 3 - Styrka

En kontorsråtta som jag behöver lägga fokus på att träna min överkropp för att slippa problem som gamnacke, musarm och framåtroterade axlar. Förra året lyckades jag gå från att inte orka en enda riktig armhävning till att kunna göra 10 stycken på rad de flesta dagarna. Jag vill öka på det så att jag orkar ännu fler. Ett annat mål jag har är att orka göra en pull-up utan assistans. Det ser jag som betydligt svårare än armhävningarna. I dagsläget behöver jag ungefär 1/3 av min kroppsvikt som motvikt för att orka göra en.

Godkänt: 20 armhävningar i rad
Väl godkänt: 1 st pull-up utan assistans

Mål 4 - Flexibilitet

Jag har en dröm att en gång vara riktigt vig. Med tanke på att jag bara blir äldre är det dags att ta tag i det om det ska bli verklighet någon gång. I dagsläget är det rätt långt ifrån att jag kan gå ner i split och sidledes split men det är något jag vill jobba på.

Godkänt: Sidledes split med böjda knän
Väl godkänt: Sidledes split

Personliga mål

När så kroppen har fått sitt är det dags för själen. Här vill jag känna att målen är lustfyllda och inte tvingande, så här blir det bara nivån godkänt att sikta på.

Mål 5 - Familj

Det viktigaste i mitt liv är min familj och de människor som står mig nära. Det är min livsuppgift att göra livet lite bättre för dem än om jag inte fanns. Att prioritera tid med dem även utanför vardagen och skapa fina minnen ihop är något jag vill prioritera.

Godkänt: Dagsaktivitet minst 1 gång per månad

Mål 6 - Hobby

Jag laddar ny energi när jag får hålla på med mina intressen, att dansa och sy är två av de största. Skapandet och kreativiteten i musik, färg och form är en skön kontrast till skrivbordsjobbet.

Godkänt: Minst en danskväll eller sykväll i månaden

Ekonomiska mål

Grädden på moset, skulle jag nå alla övriga mål utom de ekonomiska skulle jag vara otroligt nöjd med var jag befinner mig i livet. Det betyder dock inte att jag släpper den ekonomiska biten helt lös utan styrning. Mycket av mitt mentala välbefinnande grundar sig på att jag har en solid ekonomi att luta mig tillbaka på om "allt skiter sig". Jag vill se ordentlig utveckling på den här fronten också, så med det sagt tar jag i från tårna och satsar högt med tre olika betygsnivåer.

Mål 7 - Sparande

2019 mäktade jag med en sparkvot på min lön på drygt 52%. Det var ett år med en del extra inkomster och inte allt för mycket vabbande eller stora kostnader i mitt boende. Godkänt för året sätter jag till 50% och det kommer bli ett utmanande mål där jag kommer få anstränga mig ordentligt för att lyckas. Med tanke på att jag är ensam förälder kan inkomsten sjunka en del beroende på hur jag vabbar och är föräldraledig.

Godkänt: Sparkvot på lön > 50%
Väl godkänt: Sparkvot på lön > 52,5%
Mycket väl godkänt: Sparkvot på lön > 55%

Mål 8 - Utdelningar

Prognosen pekar just nu på att utdelningarna hamnar strax under 7 000 kr/mån för nästa år innan utdelningssänkningar från bankerna och Sampo har räknats in, de är stora innehav för mig så det kommer bli kännbart. Jag hoppas trots allt att det kommer utdelningshöjningar på andra håll och att mitt nysparande och återinvesterande av utdelningarna gör att den här summan ökar mer än utdelningssänkningarna.

Godkänt : > 7 000 kr/mån.
Väl godkänt: > 8 000 kr/mån
Mycket väl godkänt:  > 9 000 kr/mån

Mål 9 - Frihetsgrad

Det här målet följer lite av de andra två ekonomiska målen tillsammans men jag tycker det är en viktig parameter att ta tempen på i mitt sparande, så det blir ett eget mål ändå. Jag räknar med alla utdelningar och ränteinkomster delat med mina utgifter under året. Jag räknar inte amortering på lån som en utgift.
Med utgångspunkt i godkänt-nivån på de andra två målen är det lätt att räkna ut den motsvarande passiva utgiftstäckningen. Att nå mycket väl godkänt här är nog det svåraste av allt jag listat. Det skulle motsvara utgifter under 18 000 kr och utdelningar på 9 000 kr per månad och det behövs en stor målmedvetenhet och högt fokus under hela året för att komma dit. Men jag har överträffat mig själv tidigare, så även om det är väldigt, väldigt svårt är det inte helt omöjligt.

Godkänt: > 35%
Väl godkänt: > 42%
Mycket väl godkänt: > 50%

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024