Månadsuppföljning december 2019




Sista månaden på året läggs till handlingarna, det har varit intensiva veckor på jobbet innan jul men det hårda arbetet som jag och mina kollegor la ner gjorde trots allt att vi blev färdiga i tid. Med några timmars marginal hann jag till och med städa ur och packa alla mina saker på jobbet, för nu när jag kommer tillbaka efter ledigheten har vi bytt kontor. Det blir också ett byte till ny jobbdator första dagen, så det kanske kommer kännas lite som att börja på något helt nytt.
Julledigheten blir lång i år, jag har tagit fem semesterdagar för att utnyttja kalenderns alla röda dagar och ladda batterierna ordentligt och hinna med att träffa alla vi vill besöka och vara hemma och bara njuta några dagar. Julen spenderades hemma hos mina föräldrar, så bygga snögubbe och åka pulka har vi gjort med nöje, en riktigt skön omväxling mot den snöfria Mälardalen. Nu har vi landat någon dag hemma innan det nu är dags för nyårsknytis hemma hos en släkting.

Sparkvoten hamnade på goda 56% den här månaden när det inte varit några speciella stora utgifter. Tågbiljetterna för julen bokfördes redan i oktober och julklapparna kostade en tusenlapp ungefär. Ungefär hälften av den summan var aktier, väl spenderade kronor på gåvor som jag hoppas växer med tiden.

Matkostnaderna har varit låga i december, 1 613 kr, där ingår nyårsmat och dryck för närmare 400 kr. Delvis beror det på att jag inte orkat laga mat varje dag när jobbet kramat ur mig all energi och dels då att vi blivit bjudna på mycket av maten när vi varit bortresta. Restaurangposten stannade trots allt på 667 kr, så en totalt genomklappning har det inte varit. Frysen är också ovanligt tom nu men tanken är att den ska tömmas ytterligare. Målet är att kunna frosta av den gamla härken i januari utan allt för stort besvär även om det inte blir många minusgrader utomhus. Översta hyllorna är så fulla med is att bara hälften av den ursprungliga höjden går att använda om man inte hackar sig in.

Som alltid så här års är jag oerhört tacksam över alla de kärleksfulla människor som jag är släkt med, som håller sig ifrån drama och dricker alkohol med måttfullhet för att julen ska vara ett fint minne för alla att titta tillbaka på.

Med det vill jag passa på att önska alla ett gott nytt år!


Utdelningar denna månad: 2 577 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 5 793 kr
Balansförbättring denna månad: +24 224 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024