Idag firar jag "arbetsfri"-dagen


Vad betyder då det? Jag har inte fått sparken, sagt upp mig eller tagit ledigt och det är ju inte heller någon officiell dag i almanackan som jag tänker på, som kanelbullens dag eller motsvarande. Nej, den här dagen firar jag en gång om året baserat på min ekonomi.

Varje månad brukar jag följa upp hur stor del av mina utgifter som täcks av utdelningarna jag fått de senaste tolv månaderna. Den procenten räknar jag sedan om i dagar. Just nu ligger den kvoten på 18,7% och omräknat till årets dagar från slutet motsvarar det den 6:e oktober.

Så jag skulle kunna leva precis som vanligt från idag ända fram till nyår utan inkomst och ändå kunna betala alla mina utgifter med de utdelningar som jag har fått.
I mitt huvud omvandlar jag det till att jag teoretiskt sett inte skulle behöva jobba något mer i år. (Det är ju fortfarande rätt svårt då mitt jobb är på heltid och chefen med största sannolikhet inte skulle ge mig ledigt resten av året.) Därifrån kommer i alla fall namnet "arbetsfri".
Man kan ju också vända på det och säga att alla pengar som jag får in under de månader som är kvar, skulle jag kunna spara, dvs. allt jag tjänar från och med idag är bonus till mig och jag arbetar bara för min egen skull.

I fjol inföll "arbetsfri"-dagen den 27 november, så i år har den flyttat sig till drygt en och en halv månad tidigare.
Jag firar genom att föra över månadens sparpengar till min handväska just idag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning mars 2024