Sänker mina räntekostnader med 24%

När min bank nyligen höjde min ränta från 1,51% till 1,70% i ett svep kände jag mig minst sagt missnöjd. Banken kunde inte tänka sig att sänka, trots att jag försökte argumentera för att jag är en väldigt pålitlig kund med en låg belåningsgrad och bra inkomster, vilket inte gjorde mig vänligare inställd. Resultatet av den förhandlingen slutar i att de blir utan mina pengar helt istället. Idag har jag äntligen gjort slag i saken och skickat in min ansökan om att flytta bolånet på lägenheten.

Min nya ränta kommer ligga på 1,29% vilket ger en sänkning med 24%. Mitt bolån är inte så stort, så när det bara varit någon tiondels procentenhet i skillnad förut har det inte känts värt att gå igenom hela processen med att byta för några tior. Nu däremot tackar jag och tar emot närmare 200 kr i månaden som jag får behålla själv. Det är ingen som gör mig rik över en natt men med 4% avkastning   för att få ihop de pengarna varje månad motsvarar det ett sparande på 60 000 kr som jag nu teoretiskt sett inte behöver längre. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024