Deklarationerna inskickade

Varför gå och dra på deklarerandet? Förr eller senare ska ändå jobbet göras, av mig dessutom. Det finns ingen annan som kommer och tar över om jag skulle skita i det (i vissa fall kan det ju fungera så med vissa uppgifter på jobbet har jag märkt, när vabbdagarna radar upp sig som ett pärlband). Skulle jag vara sen blir det en nätt summa på 1250 kr i avgift till Skatteverket och jobbet är fortfarande kvar för att göras.
Det kommer ju inte direkt som någon överraskning att den här aktiviteten ska genomföras en gång om året. För min del har årsbeskeden och andra underlag ramlat in redan i januari och februari och därmed har jag varit redo för aktiviteten i flera månader.
Ifjol deklarerade jag en husförsäljning och skickade in redan första dagen när deklarationen öppnade. Jag hade då gjort jobbet innan med alla kvitton och underlag så att det bara var att fylla i. Att börja leta efter kvitton behöver man inte vänta med att göra tills deklarationen dimper ner i brevlådan.

För mig är ofärdiga uppgifter något som stjäl mycket energi, så när jag vet att jobbet ska göras är det lika bra att göra det vid första möjliga tillfälle, så slipper jag tidsångesten när sista inlämning kryper allt närmare.
”Om du hade gjort uppgiften första gången du tänkte på den, hade du varit färdig nu” var det någon som sa till mig en gång.

En bekant har dragit på att förnya körkortet såpass att det gamla har gått ut, så nu behöver vederbörande kånka runt på passet för att kunna legitimera sig. Synd bara att det passet behöver förnyas snart också...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning mars 2024