Nio mål för 2019

Det här med mätbara mål brukar kunna vara en utmaning så fort man inte pratar pengar. Det ska ju  vara lätt att kunna svara ja eller nej om man har uppfyllt det eller inte. Jag har samlat mina mål i olika kategorier för livet handlar ju om så mycket mer än om vad man har i plånboken och på banken.

Familjen

Familjen först! Det är vad som betyder något i slutändan när allt ställs på sin spets. I vardagen finns inte mycket tid eller energi kvar när jobb, matlagning och städning är avklarat. Helgerna blir desto viktigare. Minst en gång i månaden ska vi göra någon familjeaktivitet som inte innefattar någon typ av teknikprylar. Exempel kan vara baka tillsammans, spelkväll, åka och bada, göra en utflykt med matsäck, åka på biblioteket eller hänga en halv dag i lekparken. Januari har blivit lidande av alla sjukdagar vi har dragit på oss, men resten av året ska vi klara.

Mål 1: Familjeaktivitet minst en gång i månaden.

Fysiken

Redan i december antog jag utmaningen i appen "7" om att träna sju minuter om dagen i sju månader. Två vilodagar får man ha varje månad, blir det fler får man börja om från början igen. Målet är ju så klart att jag ska klara sju månader i sträck.
Efter min graviditet har knäna spökat vid hårdare belastning och i fjol när jag försökte mig på att ta upp löpningen igen fick jag problem med höfterna. Antagligen gick jag ut för hårt. I år har jag som mål att komma igång igen, fast med måtta. Att kunna springa fem kilometer under trettio minuter någon gång under året får bli utmaningen.

Mål 2: Klara utmaningen med sju månader träning.
Mål 3: Springa fem kilometer under trettio minuter.

Ekonomin

Mina surt förvärvade slantar vill jag ska ha en god utveckling så att de kan generera ännu flera, jag har inte tänkt att lönearbeta tills jag är 70 år. Det är lite vanskligt att sätta ett mål på värdeökningen eftersom börsen kan gå både upp och ner. Målet vill jag ska vara mer förknippat med det jag faktiskt kan påverka i någon mån. Hur mycket jag kan spara är ett exempel.
I fjol klarade jag av att spara 38% av min lön, i år vill jag att det ska bli bättre än så. I och med att jag fortsätter att spara och återinvestera så kommer ju utdelningen att öka, i fjol var mina utdelningar 32600 kr, i år vill jag att det ska vara minst 48000 kr sammanlagt. Det skulle ge mig en genomsnittlig utdelning på 4000 kr per månad, en riktig milstolpe och ett delmål på vägen.

Mål 4: Sparkvoten för året ska vara minst 42%.
Mål 5: Utdelningarna för året ska vara minst 48000 kr.

Utvecklingen

Jag vill ju fortsätta utvecklas och vara nyfiken. Det jag tycker om att göra på fritiden har blivit lidande de senaste åren då energin inte har räckt till roliga saker efter alla måsten. Det roliga ska jag bli bättre på att prioritera, sömnad och dans är mina favoriter. 

Mål 6: Sy minst ett plagg till mig själv med en teknik som jag aldrig använt förut.
Mål 7: Åka på dans minst en gång i kvartalet.
Mål 8: Gå på minst en danskurs.
Mål 9: Läsa minst en ekonomibok eller gå på minst en ekonomi/aktie-relaterad kurs.


Det var mina nio mål, vilket känns passande för år 2019. Vissa mål är rätt så lätta medan andra är riktiga utmaningar, det ska bli kul att göra uppföljning i början på nästa år.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning mars 2024