Begravning

En gammal släkting har gått bort och idag var det dags för begravning. Att ta in sorgen hos alla människor runt omkring som jag tycker om, känns som bland det svåraste jag kan utsätta mig för, idag var en riktigt tung dag. Insikten om att man inte är odödlig och att sannolikheten att dö ökar för varje dag man överlever drabbar mig vid ett sånt här tillfälle.

Alla ska vi dö och det är det enda tillfället i livet där vi alla är lika. Då spelar det ingen roll hur mycket pengar eller prylar du har, det enda som räknas på dödsbädden är om vi har någon hand att hålla i eller inte. Så bråka inte över småpengar och struntsaker, utan vårda ödmjukt dina relationer. Berätta för människor omkring dig hur mycket du tycker om dem. Ofta.

Med tur så om något eller några decennier är jag den som är äldst i släkten och kanske den ende som kan berätta historierna från förr i tiden. Det är nog dags att jag lär mig dem redan nu så att jag inte står där en dag utan dem och utan någon att fråga.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning mars 2024