Månadsuppföljning mars 2022

Jag lyckades skriva klart förra månadens inlägg, men glömde tydligen bort att publicera det, så det fick bli idag, samma dag som den här mars månads uppföljning.

Sportlovet blev precis så bra som jag hade hoppats. Solen sken och temperaturen höll sig med några grader under nollan. Vi åkte både utför och på längden, gick på tur ute på fjället och åt våffla med hjortronsylt i en av stugorna. Vedeldning i kaminen och bygge av snögrotta, tunnlar som till och med jag kunde krypa i, korvgrillning, varm choklad och norrsken. Lite kände jag av sjukdomen som härjade med mig månaden innan, men det fanns nog inget bättre sätt att ladda energi än vad vi gjorde den veckan.

Så fort jag tillfrisknat ordentligt kändes det som att livet återvände även hemmavid när jag kunde släppa tanken på förkylningssymptom och att hålla ordentligt avstånd till andra människor hela tiden. Det har nog påverkat mig mer än jag ville medge.

Sommartidsomställningen har varit svår för mig, sonen har klarat sig mycket bättre den här gången. Jag trodde att hans dygnsklocka inte skulle fortsätta vara inställd på 05:15 som den varit den senaste tiden. Väckarklockan ringer först klockan 6 här hemma men även efter tidsbytet blir jag väckt senast halv 6 på mornarna.

Att matpriserna har ökat har jag märkt av den här månaden. Jag brukar ligga någonstans mellan 2 000-3 000 kr i månaden, men den här gången summerades alla inköp till 3 630 kr. Vi får se om den trenden fortsätter. Sparkvoten den här månaden blev 53%.

Deklarationen är inlämnad och klar, jag skulle ha fått tillbaka ungefär 5 000 kr i år, men eftersom jag har uppskov så gör jag en återföring där istället för att ta ut pengarna från skattekontot. Även om det inte är någon ränta på uppskovet från i år så känns det bra att beta av det lite i taget.

Utdelningar har det trillat in massor av, 31 772 kr den här månaden. En del av pengarna har investerats i Fortnox, Handelsbanken, Lundbergs och HM. En sån här månad när lönekuvertet varit lite tunnare än vanligt är det tryggt att luta sig tillbaka på utdelningarna som kommit in på kontot. Inte för att jag behöver pengarna i vardagen, utan att det finns möjlighet att investera i aktier varje månad, även när jag sätter in mindre på kontot. En annan trevlig sak som hänt är att jag har nått upp till milstolpen 400 000 kr i totala utdelningar den här månaden.

April ser ut att bli en riktigt bra utdelningsmånad också. Jag ska ha utvecklingssamtal med min chef och årets lönerevision drar förhoppningsvis igång. Den nya lönen gäller från den första april och vi kommer att få den retroaktivt även i år. Det går rykten om att årets lönehöjning blir bättre än vad den varit de senaste åren, men det tror jag på först när jag ser det.


Utdelningar denna månad: 31 772 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 12 673 kr
Balansförbättring denna månad: +51 498 kr


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024