Månadsuppföljning oktober 2020

 

Ännu en månad som läggs till handlingarna. Grått, trist och vab skulle man kunna sammanfatta det hela med. Sonen har i alla fall firat höstlov hemma hos farmor och farfar, ett välkommet avbrott i vardagen för alla inblandade. För mig innebar det en hel vecka med 8 timmars sömn per natt, vilket var längesen sist. Jag passade också på att äta sån mat som bara jag i det här hushållet tycker om.

Klädkammaren fick sig en uppfräschning med nya tapeter och ny klädförvaring den veckan då jag fick styra mina kvällar själv. Den gamla hatthyllan som satt där inne hade börjat ge vika och hyllan lutade oroväckande mycket, då var det lika bra att fixa till väggarna och få bort alla gamla hål när alla prylar och kläder ändå behövde packas ut. Spackel, tapetklistret och tapeter hade jag över sen jag gjorde i ordning sovrummet, så det enda som fick inhandlas var hyllsystemet och skruv för att få upp den på väggen. Med det fina resultatet har jag nu fått blodad tand och går i tankarna på att tapetsera om hall och vardagsrum framöver.

Oktober har inte varit en speciellt dyr månad, så trots vab och sjukdom i september som gav utslag i lönekuvertet den här månaden så blev sparkvoten hela 53%.

Matkostnaderna summerades till 3187 kr, men i den summan ingår också en rejäl laddning proteinpulver, nu har jag så jag klarar mig där ett bra tag framöver. 600 kr landade restaurangnotan på totalt den här månaden.

Trots mitt tapp i utdelningar under våren ligger jag aningen bättre till på utdelningarna vid den här tidpunkten i år jämfört med ifjol, 5366 kr/mån om man tittar på snittet för de senaste tolv månaderna. En del av mina bolag har avvaktat och delar ut nu under hösten istället, så årets utdelningar ser ut att kunna bli större än fjolårets. Den här månaden klirrade det till i mobilen för totalt 6367 kr. Det känns motiverande att mitt sparande och långsiktiga investerande ger resultat trots att inte allt blir som jag har tänkt.

November ser ut att bjuda på en tung arbetsperiod på jobbet, ökad spridning av covid-19 med restriktioner därefter och många mörka, regniga kvällar. En dag i taget ska vi ta oss igenom det också, ”tig och lid” var ett nytt uttryck för mig när jag fick höra det för någon vecka sen. Det uttrycket skulle kunna passa bra just nu, men jag väljer trots allt att hellre se det som i böckerna om Alfons - ”Om man aldrig har tråkigt, hur ska man då kunna veta när man har roligt?”

Utdelningar denna månad: 6367 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 5366 kr
Balansförbättring denna månad: +26820 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024