Månadsuppföljning november 2020

 




 

 

 

 

 

Den mörkaste månaden på året, enligt mig, är till ända. November i år har inte varit något undantag; grått, trist, mörkt och med den där fuktiga kylan som tränger in ända in till märgen. Även om december har kortare dagar så brukar julbelysningen tändas och förhoppningsvis blir det också lite vitt på backen som lyser upp.

Jag har fortsatt att pyssla på här hemma, jag har gjort en liten möbelrockad som inneburit att jag har flyttat ut mina sygrejer till loggian och skapat ett eget syrum där. En ny heltäckningsmatta gjorde susen för akustiken. Det finns nu mer plats inne i rummet som tidigare varit kombinerat kontor och syrum. Nu blir det ett dedikerat arbetsrum och planen är att jag flyttar dit min arbetsplats som i dagsläget är vid köksbordet. Jag nappade på erbjudandet från jobbet att få låna datorskärm, docka och mus, kvarnarna mal dock långsamt och jag förväntar mig inte att det ska komma på plats förrän efter årsskiftet.

En av mina kollegor insjuknade i början på månaden i covid-19. Dagarna innan hade jag träffat honom vid ett flertal tillfällen och när jag en vecka senare blev ordentligt trött och andfådd av minsta lilla ansträngning och fick värk i både bröstryggen och huvudet var jag helt övertygad om att jag också hade blivit smittad. Testet jag gjorde visade dock inget utslag och efter en vecka var jag på benen igen.

Matkostnaderna har hållit sig på låga 2 180 kr den här månaden och restaurangkostnaderna 683 kr. Jag har fortsatt att försöka äta ur frysen, men det är svårt när det kommer erbjudanden i mataffärerna med jämna mellanrum som är lite för bra för att motstå. 

Det har kommit in en del uppskjutna utdelningar den här månaden och totalt blev det 6 424 kr. Snittet på 12 månader är nu över 5 500 kr igen. Det ska bli spännande att se om jag slår fjolårets utdelningar, just nu säger prognosen att det skiljer mindre än tusen kronor på totalen.

Med blodad tand efter renoveringen av klädkammaren förra månaden har jag påbörjat en light-renovering av köket. Ek-kök med ett beige kakel och en grön-beige skiva har redan från början känts smutsigt och mörkt. Nu har det blivit vitt kakel istället och med en ny led-belysning som snart är på plats kommer köket genast kännas mycket ljusare.
Den gamla hällen, micron och ugnen kommer att bytas ut också. Varianten på micro som jag har spanat ut finns dock inte inne i lager just nu, så jag får avvakta någon vecka in i december innan inköpet på vitvaror kan genomföras. Jag har även passat på att köpa tapeter, lim och nya elkontakter och dimmer till belysningen i vardagsrum, hall och arbetsrum. Mycket utgifter utöver det vanliga alltså. Slutresultatet jag ser framför mig kommer att höja både livskvaliteten och värdet på lägenheten.

Sparkvoten på lönen blev "dåliga" 25% den här månaden, med tanke på att jag lagt ut en hel del pengar på renovering för tre rum plus kakel och belysning i köket är jag ändå glad att månaden slutade på plus.

Alla julklappar är inköpta och inslagna och enligt tradition så firades första advent med pepparkaksbakning och årets första julmust. Julstämningen hade inga problem att infinna sig med julmusik, allt julpynt framtaget och ett lätt snöfall utanför fönstret.

Två veckor innan jul är tanken att jag ska sätta mig själv i karantän för att kunna fira jul tillsammans med nära och kära med gott samvete sen. Den enda fysiska kontakten med omvärlden kommer då att vara sonen som är på skolan på dagarna och när jag hämtar och lämnar honom. Det känns som en liten uppoffring i sammanhanget att skippa gymmet och handla hem mat i förväg. En dryg veckas julledighet kommer också att göra mig gott. Det finns mycket att se fram emot månaden som kommer.

 

Utdelningar denna månad: 6 424 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 5 505 kr
Balansförbättring denna månad: +14 057 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning mars 2024