Månadsuppföljning februari 2024

 

Måendet har gått lite upp och ner under månaden men trenden är fortfarande positiv. Vila, spa och massage var fokuset på sportlovet i år. Jag och sonen delade på oss, till fjälls för honom och hem till mina föräldrar för mig. Jag löste in min 40-årspresent när mamma och jag var tillsammans på spa en hel dag. Sex timmar bad och bastu blev det och det känns som om jag varit inne på service, kroppen full av energi och huvudet fullt av kreativitet.

Efter att jag betalat av mitt bolån har jag haft relativt ont om kontanter den här månaden, naturligtvis bestämde sig då den sista vitvaran som jag inte bytt sen jag flyttade in för att ge upp. En ny ugn beställdes på nätet och jag blev ytterligare några tusenlappar fattigare på kontanta medel. Här någonstans går ändå min gräns för vad jag känner mig bekväm med, skulle jag ha mindre buffert än i dagsläget skulle jag gå och fundera på det i vardagen. Sånt vill jag inte lägga energi på.

Trots den extra utgiften för ugnen blev sparkvoten goda 53%.

Utdelningarna den här månaden blev 5 437 kr, vilket är 1 021 kr mer än förra året. Nu i slutet av februari kom beskedet att Re:Newcell har gått i konkurs, ett kännbart tapp då det är ett av mina substantiella innehav. Under månaden har jag sålt av mina aktier i Vitrolife och köp har det blivit i Nolato, Minesto, Evonik industries, Tyson foods, Enbridge, Pfizer, fonden Aktiespararna direktavkastning B samt ETF:en VGWD. 


Jag har funderat ett tag på hur jag skulle kunna undvika att hamna i samma situation som i höstas och vintras för jag orkar inte en likadan period till på jobbet. Det var väldigt nära att jag blev riktigt sjuk. Det jag har landat i är att söka tjänstledigt för studier på halvtid. Fortsätta utveckla andra sidor av mig själv, få bryta av med att göra något helt annat och styra min tid på ett annat sätt. Ekonomiskt sett går det ingen nöd på mig om jag skulle gå ner i tid. Eftersom min sparkvot är ungefär 50% skulle det betyda att jag precis klarar mig ändå på en halv lön. Räcker inte det har jag ju utdelningar varje månad som jag kan fylla ut med. Omställningsstudiestöd tror jag inte att jag kan få med tanke på vilken typ av kurs jag tittar på, men ansöka kan man ju alltid. Det värsta som kan hända är ju att jag får ett nej.

Så fort jag är tillbaka på jobbet nu efter sportlovet ska jag ansöka hos min chef och håller tummarna för att jag får ledigt. Jag har spanat ut en massa roliga kurser både på universitet, högskola och folkhögskola som går på halvfart och distans. Ansökningstiden börjar 15:e mars och slutar 15:e april för de flesta av kurserna, så jag har fortfarande lite tid kvar att fundera på vilka jag ska välja.


Utdelningar denna månad: 5 437 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 15 894 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen