Jag har blivit med rullande utgift

Man kan även benämna den med sitt vanligare namn: bil. För mig så förblir den ändå en rullande utgift, om än nu en välbehövlig sådan. Jag har varit billös i närmare åtta år, och förlitat mig på kollektiva färdmedel och bilpool. Nu fungerar det inte så bra längre med de aktiviteter som vi har på kvällstid parat med att bilpoolen blivit mycket sämre på sista tiden.

Det har hänt flera gånger att jag inte fått tag på bil när jag velat, någon gång hade bilen jag bokat blivit sönderkörd så bokningen försvann. Jag har även behövt städa ur bilen vid flera tillfällen när jag hyrt för att det varit så mycket skräp i och den där lukten som dröjer sig kvar efter att någon rökt i bilen ger mig kväljningar. Det blev till slut lite för mycket och jag kände att jag hade ett bilproblem. Transporten har blivit en begränsande faktor.

Att vara billös är inte ett självändamål, när jag gjorde mig av med min gamla bil så tänkte jag att om jag klarar mig utan ett tag så har jag ändå sparat en bra slant varje månad och behöver jag en bil då skaffar jag en då. Bil är ingen statussymbol för mig, det är ett redskap för att ta sig från plats A till B på ett pålitligt sätt och gärna inte alltför dyrt. Därmed har jag inga problem att sortera bort bilar av "finare" märken.

Det är lite meckigt att vara utan bil och ska åka runt till olika ställen och provköra, oftast ligger bilfirmorna så till så att man behöver ha bil för att ta sig dit, eller alternativet kollektivtrafik med flera byten och en stunds promenad. Tur att det finns annonser online och att det går bra att filtrera ut olika parametrar så att urvalet blir mindre i alla fall. Jag var på flera ställen och provkörde några lämpliga objekt men det var ingen som föll mig riktigt i smaken.

Att köpa bil är bland det värsta jag vet. Det är så mycket pengar det handlar om och samtidigt har jag inte kunskapen att se vad som kan vara problem på en tids sikt. Jag får förlita mig på magkänsla och det är utanför min komfortzon. Inställsamma, sliskiga säljare får mig att backa ut genom dörren direkt.

Till slut hittade jag ett lämpligt objekt och numera är jag ägare till en golf sportcombi av 2018 års modell. Bilproblemet har nu omvandlats till ett parkeringsproblem. Jag ska jaga parkeringsplats i veckan så att jag slipper snurra runt och leta fickparkering längs gatorna där jag bor. Parkeringskön i bostadsrättsföreningen jag bor i har jag stått i sen sex år tillbaka men jag har inga förhoppningar om att få en plats där snart ändå.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen