Så gick det 2019 - nästan full pott!

I februari satte jag målen för 2019 och nu när det är dags att följa upp dem kan jag stolt konstatera att jag nått åtta av nio stycken. Är jag en bättre människa nu? Nej, antagligen inte, men jag är i alla fall starkare och rikare än någonsin förut.

Mål 1: Familjeaktivitet minst en gång i månaden.

Ett mål som var lätt att leva upp till, men ändå ett av det viktigaste. Jag har nog haft ännu större fokus på att sådana här "det skulle vara roligt men..." faktiskt har blivit av. Vi har varit på badhuset, bakat pepparkakor och lussebullar, åkt skridskor och byggt snögubbar, haft picknick och grillkvällar i sommarvärmen bara för att nämna några saker.

Mål 2: Klara utmaningen med sju månader träning. ✅

Det här är nog målet jag är mest stolt över att ha klarat. I stort sett varenda dag har jag förmått mig själv att träna de här få minuterna, oavsett förkylning, "har inte tid", "orkar inte idag" osv. Kontinuiteten har gett resultat. I början av året klarade jag inte att göra en "riktig" armhävning på tå utan stod på knä, nu orkar jag oftast tio. Diastasen jag har kvar på magen som ett minne efter graviditeten har minskat i både bredd och djup, så även där är det en märkbar skillnad.

Mål 3: Springa fem kilometer under trettio minuter. ✅

En stor behållning av att träna lite styrka varje dag har också varit att mina knä- och höftproblem som jag upplevt tidigare har försvunnit. Nu skulle jag utan vidare kunna springa en halv mil utan att fundera över om jag skulle kunna få ont. Jag är nog en finväderslöpare och har svårt att ta mig ut när det är mörkt och kallt, så under hösten har det varit väldigt få löppass. Till slut klämde jag till med fem kilometer på 29 minuter och 45 sekunder även om ansträngningsgraden var lite högre än vad jag skulle vilja att den var.

Mål 4: Sparkvoten för året ska vara minst 42%. ✅

Mina ekonomiska mål för året har jag krossat, minst sagt! Sparkvoten som jag trodde skulle vara svår att förbättra från året innan har inte alls varit ett problem. Med medvetna val har pengarna stannat lite längre i min ägo. Jag har ändå spenderat en hel del pengar på resor och upplevelser under året, en förfärligt dyr middag på restaurang för åtta personer har vi också unnat oss.

Mål 5: Utdelningarna för året ska vara minst 48000 kr. ✅

Även målet för utdelningarna har nåtts med råge. Det nya rekordet lyder 69 512 kr, mer än en fördubbling mot förra året. En del av resultatet har kommit av att jag sålt av en del aktier med liten eller ingen utdelning till förmån för utdelande aktier men mycket kommer också från att jag lyckats betydligt bättre med sparandet än förväntat.

Mål 6: Sy minst ett plagg till mig själv med en teknik som jag aldrig använt förut. ✅

Inför julfesten med jobbet ritade jag ett eget mönster på klänning där jag använde ett vridet framstycke, jag fick klia mig i huvudet många gånger för att få alla tygändar att hamna där jag ville. Slutresultatet blev ändå riktigt lyckat och jag har fått mycket beröm för klänningen.

Mål 7: Åka på dans minst en gång i kvartalet. ✅

Det har blivit dans mer än en gång i kvartalet, nästan en gång i månaden det andra halvåret. Jag slappnar av ordentligt och rensar huvudet på alla jobbtankar och måsten. Lite synd att de flesta danskvällarna slutar så sent så att man kommer i säng mitt i natten, naturligtvis vaknar jag oftast i vanlig tid ändå, så sömnen blir lite lidande.

Mål 8: Gå på minst en danskurs. ✅

Lindy hop var en ny bekantskap, jag som inte dansat swing förut var väldigt trött i huvudet av allt räknande och nya steg. Jag tror inte att det kommer bli min nya favorit, musiken var lite för snabb för min smak och jag kände mig lika svettig som om jag badat bastu, men nu har jag i alla fall provat och gett det en chans. Det finns många dansstilar kvar att prova, just nu lockar kanske tango mest, så det kanske blir näst på tur.

Mål 9: Läsa minst en ekonomibok eller gå på minst en ekonomi/aktie-relaterad kurs. ❌

Jag hade planerat att läsa en bok här under november eller december, men orken har inte räckt till för det. Inga ursäkter utan bara ett konstaterande.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024