En studie på resande fot

Idag skriver jag mitt inlägg på ett fullsatt tåg norrut. Med enkel planering och några förberedelser går det att skära en del i kostnaderna förknippade med resandet, nämligen måltider och tilltugg. Handbagaget har fyllts med vattenflaskor, matsäck och mellanmål (läs godis).
Inget jagande efter restauranger mellan tågbytena, begränsat utbud i bistron på tåget eller prislappar som gör att kontanterna försvinner ur plånboken bara man råkar kasta en blick på etiketterna. Istället en tung ryggsäck som gradvis blir lättare ju längre resan fortgår.

Jag tänkte göra en snabb jämförelse mellan Svensson och Ekonomen på resan. Jag är fullt medveten om att jag drar fram varenda fördom som jag har om den genomsnittlige svensken men tror samtidigt att jag inte missar målet alltför grovt. Här räknar jag på min resa norrut på 7 timmar för en vuxen och ett barn.

Dryck

Ekonomen: Tar med 2 halvliters vattenflaskor med kranvatten hemifrån, kostnad 0kr.
Svensson: Köper 2 flaskor vatten på tåget för 20 kr styck, total kostnad 40 kr.

Middag

Ekonomen: Har varit uppe en stund extra på kvällen innan och gjort matiga baguetter av färskvarorna som fanns kvar i kylen och som behövde ätas upp innan resan, total kostnad 40 kr.
Svensson: Tåget blev försenat och det fanns inte tid att köpa med sig mat från stationen vid tågbytet. Muttrar över det urplockade utbudet i bistron och köper en räksmörgås och en varmrätt för 129 kr respektive 79 kr, total kostnad 208 kr.

Snacks

Ekonomen: Köper en chipspåse på stormarknaden veckan innan avfärd för 19 kr. Sparar två äpplen under veckan från jobbets fruktkorg som tas med på tåget istället. Påskägget från släkten får räcka som färdkost i godisväg, total kostnad 19 kr.
Svensson: Köper först en 40 g påse chips i bistron för 20 kr men när junior inte tyckte om smaken på maten som serverats är alla chipsen nere i juniors mage på 5 minuter. Det behövs ytterligare 1 chipspåse till den vuxne och fruktsallad för 29 kr för att mätta junior bättre. I kön till kassan slinker en chokladkaka och en påse bilar för 20 kr styck med på notan, total kostnad 109 kr.

Surf

Ekonomen: Konstaterar innan att tåget nog kommer vara fullsatt och tar med mobila bredbandet ifall surfen på tåget inte är tillräckligt snabb. Kostnad 0 kr
Svensson: Svär över att sufhastigheten på tåget är så dåligt så att det inte går att titta på film när alla använder wifi och använder sin egen mobildata på telefonen istället. Surfen räcker dock inte och måste fyllas på, kostnad 99 kr

Totalt Ekonomen: 59 kr
Totalt Svensson: 456 kr

Differens: 397 kr

Hyfsad timlön på förberedelserna med tanke på att det är skattade pengar vi räknar på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning mars 2024