Månadsuppföljning januari 2023

 

Smällarna från nyårsraketerna hade knappt ekat ut när min tvättmaskin började låta riktigt illavarslande under centrifugeringen. Med tanke på att min maskin förmodligen var av samma årsmodell som huset har jag mer eller mindre gått och väntat på att något skulle hända. Dålig tajming att det skulle bli just nu bara, jag hade inte ens fått hem kyl och frys som jag beställde på mellandagsrean och nu var det dags att öppna plånboken igen. Vi har ingen gemensam tvättstuga i bostadsrättsföreningen, så ingen reservplan där. På en vecka hade jag nu, bara sådär, spenderat trettiotusen kronor. Tack och lov för buffertpengar! Det var skönt sen när januarilönen trillade in på kontot, den 24:e januari hoppas jag verkligen var årets fattigaste dag för mig.

Det ska bli spännande att se om det blir någon skillnad på hur mycket el jag gör av med efter det här dubbelbytet.

 Jag fick ny lön i början på december och den kom på januarilönen, så extra tusenlappar in på kontot. Sparkvoten blev 51% men snittet på rullande 12 månader ligger nu markant under mitt mål på 50%. Efter att jag shoppat loss kommer även alla andra mätetal baserat på mina utgifter se sämre ut i år under i stort sett hela året.

Rapportsäsongen är igång och det ska bli spännande att se om utdelningarna i år kommer upp i fjolårets summa. Där är det uppförsbacke just nu eftersom Tele2 inte lämnar någon bonusutdelning i år. Om jag lyckas bräcka fjolåret med någon hundralapp kommer jag dessutom att nå milstolpen 700 kkr i ackumulerad utdelning i år.

För utdelningarna den här månaden köpte jag en skvätt Enbridge, annars har jag inte gjort några affärer överhuvudtaget.

Februari kommer nog handla mest om jobb, jobb och jobb. Vi har mycket att göra samtidigt som jag har förmånen att vara med och utforma min nya roll med mer ansvar. Förhoppningsvis kommer även processen igång med att jag får hoppa upp ett snäpp titelmässigt också. Det jag har fått höra från de som redan gått igenom granskningen är att det är både svårt och jobbigt. Lyckas jag kan jag dock se fram emot ytterligare 10% mer i lönekuvertet.

I slutet på februari är det också dags för sportlov, biljetterna till fjällen är redan bokade och betalda. Jag längtar verkligen efter snö, skidåkning och ljusare eftermiddagar nu.

Utdelningar denna månad: 2 923 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 13 326 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024