Månadsuppföljning maj 2022

 
 Jag känner mig lite snuvad på våren i år. Jag vet inte vad sonen drog hem för virus från skolan men det var väldigt potent. Fyra veckor i sträck var jag borta från jobbet med vab och förkylning. Under tiden jag kämpade för att ta mig upp ur sängen varje dag hann det bli grönt ute. Tulpanerna är överblommade, magnoliorna, häggen och körsbärsträden likaså. Jag hann inte riktigt med att njuta av det.
 
Även om jag har börjat jobba igen så är energinivån fortfarande riktigt låg, jag försöker göra så lite som möjligt utöver "måstena". Mamma kom och hälsade på under långhelgen och det var riktigt skönt att kunna dela vardagsbestyren med någon under några dagar. Jag fick också förmånen att bjuda henne på fin restaurang, vi kom fram till att det är närmare tre år sen vi åt ute tillsammans sist.
 
När jag var på årsstämman med bostadsrättsföreningen fick jag en god nyhet, bilpoolen som jag har utnyttjat tidigare, men som stängde under pandemin, har kört igång igen. Det underlättar logistiken betydligt när det går att hyra bil på timme i närheten igen. Bostadsrättsföreningen gör ett bra jobb och de senaste fyra åren har belåningen sjunkit från ungefär 5000 till 4100 kr/kvm samtidigt som månadsavgiften har sänkts.

Matkostnaderna har skenat iväg den här månaden med mycket snabblösningar och färdigmat när jag inte haft orken att laga något, 3523 kr blev det totalt. Summan av restaurangbesöken blev 1425 kr där ungefär hälften var besöket med mamma. 
Sonen har utrustats med ny cykelhjälm och sandaler och semesterns tågresa betalades den här månaden, annars har det varit lugnt med både aktiviteter och utgifter. Sparkvoten blev goda 57%.

Utdelningarna i maj blev 36 391 kr, vilket gör att 12 månaderssnittet nu för första gången är över 14 000 kr/mån. När utdelningarna sticker iväg uppåt gör också frihetsgraden det. Snittet har nu makat sig över gränsen att täcka 2/3 av årets utgifter. Månadens utdelningar satts i arbete genom köp av SKF, Skanska, HM, Brookfield Asset Management, AXA, NP3 pref och SPDR S&P US Dividend Aristocrats. Jag har även sålt mitt innehav i Azelio.

Det är mycket på gång nu i juni. Fest med jobbet, junior går ut första klass, picknick med brännboll, avslutning på simskola och skidträning. Semesterplaner smids även om det inte är dags för mig förrän i mitten på juli. Innan dess ska vi försöka hinna med lite skönt balkonghäng och grillning också om vädret tillåter.


Utdelningar denna månad: 36 391 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 14 465 kr
Balansförbättring denna månad: +57 572 kr

Kommentarer

  1. Mycket att kommentera, men väljer skuldsättning i Brf. Min Brf lyckades komma ner till 0 i lån, men bara året efter var det dags för fasad, tak, vattenskada och fönsterrenovering och man fick ta nya lån igen - kändes lite kortsiktigt av föreningen...

    Ser bra ut med utdelningarnas utveckling - du är ju snart i mål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste kännas lite surt att det dyker upp så mycket utgifter att lånen måste höjas igen. Samtidigt är det ju skönt att det finns marginaler att ta av för just sådana grejer. Men ja, det var kanske lite överkurs att göra på det sättet du beskriver att det gick till...
      Huset jag bor i är relativt nytt, så här är det inte så mycket oplanerade utgifter än så länge. Ordförande i min förening är en gammal räv i byggbranschen, han har suttit med i rätt många nybyggesföreningar och har järnkoll på att underhållet sköts och verkar ha bra kontakter på banken.

      Jag ser ju på siffrorna att det närmar sig, samtidigt känns målet fortfarande bara som en hägring långt bort i horisonten. De här siffrorna är ju mentalt frikopplade från min vardagsekonomi, jag känner ju inte av att jag fått 14k in varje månad som jag skulle kunna köpa toapapper för. Nu är det bara en möjlighet att återinvestera i fler aktier eftersom flödet in på aktiekontot har en psykologisk backventil; bara sätta in, inte ta ut. Kanske det blir en ordentlig utmaning för huvudet när pengar ska ut därifrån?

      Radera
    2. Jag bor precis som du antar i ett gammalt hus och sedan över 20 år och tidigare var målet att hålla avgiften konstant (realt en minskning) med följd att underhållet blev lite eftersatt men nu har vi kommit ifatt med underhållet men med avgiftshöjning. Ett nytt hus som ditt är ju i det närmaste underhållsfritt i +10 år.

      Jag tror det blir svårt att börja plocka ut pengar - tror jag kommer drabbas av one more year syndrome, dvs om jag jobbar bara ett år till så kommer uttaget att öka med si eller så mycket.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning april 2023