Månadsuppföljning april 2022

 
Pollensäsongen är i full gång och jag verkar bli lika överraskad varje år. Helt plötsligt är koncentrationsförmågan som bortblåst, ögonen och näsan kliar och nysattackerna kommer åtminstone en gång i kvarten. Jag borde ha lärt mig vid det här laget att jag ska börja med medicinen i tid för att slippa det värsta eländet.
Jämmer och elände har det varit mycket av här hemma senaste månaden också. Sonen har haft två förkylningar och en rejäl omgång magsjuka. Tack och lov sitter jag och skriver den här sammanfattningen tokförkyld och inte magsjuk. Jag tar en rejäl förkylning alla dagar i veckan framför magfare.
Med det sagt kan jag konstatera att vi har inte fått mycket gjort den här månaden, mycket pengar har det inte heller gått åt, sparkvoten blev rekordhöga 74%. Som tur var fick sonen ändå vara frisk under påsklovet, det tillbringade han hos farmor och farfar. Jag skämtade om det vid fikabordet på jobbet och sa att jag också hade påsklov. Småbarnsföräldrarna nickade instämmande medan de yngre såg lite konfunderade ut innan jag berättade att jag var så nöjd över att bara behöva bry mig om mig själv och göra saker när det passade mig.
Kostnaden för mat blev 2 356 kr den här månaden. Jag trodde det skulle bli mer med tanke på att matpriserna har dragit iväg uppåt och med tanke på att sonen har ätit många luncher hemma istället för på skolan. Påsklovsveckan påverkar i och för sig åt andra hållet.
 
Utdelningssäsongen levererar ordentligt med pengar in i handväskan, 35 059 kr närmare bestämt. Snittet på rullande 12 månader är nu uppe över 13 000 kr/mån för första gången någonsin. På tal om utdelningar så har jag ledsnat på den långsamma hanteringen av den utländska källskatten hos Avanza. Nu kom den till slut den här månaden, men jag är inte nöjd.
Så jag har beslutat mig och börjat arbeta för att avveckla min kapitalförsäkring där jag i dagsläget har utländska innehav. På grund av det har det blivit mer aktivitet från min sida än vanligt. Det kanske kommer ett lite mer utförligt inlägg om det framöver.
Jag har sålt Equinor, Altria, Northwest healtcare REIT och Shell, alla med mycket god vinst. För utdelningarna som har kommit in har jag köpt ASML, HM, Microsoft, Industrivärden och Hufvudstaden. För första gången på länge ligger jag med flera procent kassa. Det kliar i köpfingret men jag avvaktar utvecklingen en stund till.
 
I månadsbrevet från sonens lärare stod det att det är 25 skoldagar kvar till sommarlovet nu. Jag hoppas att vi får vara friska och njuta av härligt försommarväder hela den perioden. Med så pass mycket sjukdom är måendet inte på topp för tillfället. Högst på min önskelista står dock att de stackars ukrainarna kastar ut sina inkräktare, med vilken kroppsdel först spelar ingen roll. Krig ska inte löna sig.


Utdelningar denna månad: 35 059 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 13 165 kr
Balansförbättring denna månad: +50 420 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024