Månadsuppföljning juli 2021

 


Hemma igen efter några veckor på resande fot. Direkt när jag hade loggat ut från jobbdatorn var det dags att packa för fjällresa med stopp för övernattning i Rättvik. Där blev det både bad, sommarrodel och höghöjdsbana. En perfekt start på semestern!

Väl uppe i svärföräldrarnas fjällstuga började det skissas på takstolar till ett förråd som skulle byggas. De gamla trigonometri-kunskaperna hade mossat till sig ordentligt i hjärnan, men efter lite uppfräschning lyckades vi få fram en takvinkel med rätt höjdmått och takutsprång. Det är bara att konstatera att kunskaperna som inte används glöms bort, men som tur är, hyfsat lätta att återta. Tack och lov fick vi lite svalare väder vid själva byggandet, men långärmat var trots det inte ett alternativ. Det tackade knotten och myggen för, jag räknade till 52 bett innan veckan var över (då hade jag ändå använt ordentligt med myggmedel!). En vandringstur med matlagning på fjället hann vi också med. Redan då kändes det som att jag hade varit ledig i flera veckor. 

Förrådet blev inte riktigt klart, men väderskyddat är det i alla fall.

Korvlunch med utsikt över norska fjällen.

Vi mellanlandade sen hemma några dagar innan det var dags för ytterligare en norrlandsresa, den här gången hem till mina föräldrar. Jag fick möjlighet att träffa min gammelfaster som jag inte sett på flera år, det var ett kärt återseende men också en påminnelse om tidens gång. Sist jag såg henne hade hon inga problem varken att gå, cykla eller bära matkassar. Nu var hon en skör liten varelse med stora problem att gå någon längre sträcka än fram och tillbaka till postlådan. Hon var dock lika klar i huvudet som vanligt och satt och lärde sig sin nya smart-telefon tillsammans med pappa.

En tur i Skuleskogens nationalpark och topptur med linbana upp på Skuleberget, guidning på en utflykt till Norrbyskär och ett svettigt träningspass med mamma som ledare bockades också av. Naturligtvis har det blivit både glass och bad om vartannat i värmen också.

Modell av Norrbyskär under glansdagarna.

Månadens utgifter har sprungit iväg, delvis på grund av semesterresorna och utematen men jag har även köpt mig ett par nya vandringskängor och en ny vinterjacka. Totalt sett blev ekonomin riktigt bra ändå, för inkomsterna den här månaden har matchat utgifterna. En full lön, semesterersättning och en slant från försäkringskassan gjorde så att sparkvoten till slut landade på hela 63%. Matkostnaderna blev 950 kr och restaurangnotan hamnade på hela 2375 kr.

Utdelningarna fortsätter att rulla in trots att jag har semester, i juli blev det totalt 8 032 kr. Den här månaden har det blivit köp i HM, Millicom, Siemens Energy, Microsoft, CapMan, Brookfield Asset Management, NEL, PowerCell, AXA och Re:NewCell.

Nu har jag drygt en vecka semester kvar och samtidigt som jag börjar jobba så börjar sonen första klass. Det ska bli skönt att komma in i rutinerna igen, äta vanlig hemlagad mat och träna mer regelbundet. Solsken och bad i all ära, men jag ser fram emot att kvällarna blir lite mörkare och att termometernålen inte längre parkerar på värmebölja. Nu har det varit lite för mycket av det goda.



Utdelningar denna månad: 8 032 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 10 468 kr
Balansförbättring denna månad: +34 918 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning mars 2024