Månadsuppföljning april 2021

 

Den här riktiga vårvärmen har inte kommit ännu, men solen står allt högre på himlen. Jag kan se skillnad på det från dag till dag den här tiden på året. Under vintermånaderna når solen aldrig in i min lägenhet, huset på andra sidan gatan är för högt. När så april kommer börjar det med en försiktig tunn strimma solljus längst upp på fönstren mitt på dagen och rätt snart kastar solen in sina strålar genom hela golvfönstret från tidig morgon till lagom efter fikat på eftermiddagen.

De senaste två veckorna har varit lite av en pärs, sonen drog hem ett elakt virus från skolan (nej, det var inte covid-19, testat). Han blev riktigt dålig och hade hög feber och hostade hela nätterna igenom. Med grav sömnbrist flera nätter i rad var det inte konstigt sen att jag själv började känna mig dålig. Även jag testade mig för covid-19 och fick negativt svar.

I nästan en vecka var vi riktigt sjuka båda två. Ingen höjdare att själv behöva fixa den utökade markservicen med extra dryck, mellanmål och lunch för två och konstant hjälp med snytande samtidigt som man helst bara skulle vilja ligga kvar i sängen, dra täcket över huvudet och sova bort några dagar. Sonen har bättrat på sig och tillbringar helgen hemma hos farmor och farfar medan jag fortfarande hostar, snorar och känner mig allmänt slutkörd. På bättringsvägen är jag i alla fall. Som tur var hann jag klart med renoveringen av vardagsrummet innan viruset började härja, så vi har inte behövt leva i ett renoveringskaos åtminstone.

Sjukligheten kommer att göra ett avtryck i nästa månads inkomster, men där är vi inte än. Om vi håller oss till april så sticker utdelningarna ut på ett positivt sätt, det märks även hos mig att april är en riktig utdelningsmånad. Hela 29 156 kr har jag fått om jag räknar in den återbetalda utländska källskatten. Jag passerar både 8 000 och 9 000 kr/mån per rullande 12 månader i ett nafs. Det gör också att frihetsgraden sticker uppåt, första gången någonsin över 40%-strecket. I övrigt med ekonomiska ögon sett har april varit rätt mycket mellanmjölk, matkostnaderna runt snittet och likaså både lön och utgifter i stort.

Under månaden har jag sålt av Boliden och Boston pizza. Hälften av vinsten i Boliden har jag tagit ut och amorterat på mitt bolån. Resterande pengar finns kvar på kontot och för första gången på länge har jag lite kassa. 

För utdelningarna som har kommit in har jag köpt, i fallande storleksordning, Lundbergs, Tele2, Telia, Microsoft, AstraZeneca, Minesto, PowerCell och Azelio.

Nu när det blivit maj är det dags att det blir lite varmare ute tycker jag. Förhoppningsvis slipper vi snart vantar och mössa på morgonen när junior ska till skolan. Den nya lönen från november 2020 ska förhoppningsvis beslutas och betalas ut retroaktivt på nästa lönespecifikation. Lite mer tid för kreativt skapande ska det förhoppningsvis bli också nu när det inte är renovering på gång, både stickmaskinen och symaskinen lockar. Sist men inte minst ser prognosen minst sagt lovande ut för att jag kommer att passera 300k i ackumulerade utdelningar och dessutom en annan minst sagt magisk linje... men mer om det när det väl inträffar. Som vanligt finns det mycket att se fram emot även om vardagen känns ganska händelsefattig så här i coronatider.

 
Utdelningar denna månad: 29 156 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 9 796 kr
Balansförbättring denna månad: +49 809 kr

Kommentarer

  1. Vaccination bokad för mig i Juni månad. Hoppas det snart är dags för dig så den där resan till Danmark blir av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas verkligen att det blir vaccination även för mig snart. Härligt att du har fått en bokad tid att se fram emot!

      Radera
    2. Jag lade btw till din blogg i min bloggroll Ekonomibloggar. Alltid roligt att följa andra människors ekonomiska resa.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024