Egna proteinbars

Häromdagen testade jag att göra egna proteinbars för första gången, med riktigt lyckat resultat. (Här finns receptet från Styrkelabbet som jag följde.)
De gick fort att göra och tycker man inte om att få chokladsmet under naglarna så funkar ett par vinylhanskar ypperligt för ändamålet. Jag passade på att göra en sats till efter att ha provsmakat den första omgången.
Enligt uppgift ska de hålla ungefär en vecka i kylen, men jag har fryst dem med gott resultat. Chokladen ovanpå har dock en tendens att få en grå hinna av minusgrader men det påverkar bara utseendet enligt mig.

Givetvis kunde jag inte låta bli att räkna på kostnaden för att se hur stor skillnad i pris det blir jämfört med att köpa motsvarande färdiga produkt i en designad förpackning.

IngrediensPrisAnväntPris/20 stPris/st
Whey -80 choklad 1 kg149kr0,459,60kr2,98kr
Havregryn 1,5 kg23kr0,0671,54kr0,08kr
Jordnötssmör 99% 350 g42kr0,156,30kr0,32kr
Kakao 400 g45kr0,156,75kr0,34kr
Flytande svensk honung 350 g55kr0,158,25kr0,41kr
Mellanmjölk 1 l12kr0,22,40kr0,12kr
Choklad 70% 100 g19kr0,6712,73kr0,64kr


Totalt97,57kr4,88kr

Allt av ingredienserna användes ju inte, så jag har justerat priset så att det motsvarar åtgången. Slutpriset hamnar alltså på 4,88 kr. Det går säkerligen att pressa priset ytterligare om man aktivt letar det bästa priset på ingredienserna, chokladen och honungen tänker jag främst på. Chokladen går ju också att utesluta och priset landar då på 4,24 kr istället.
Tittar man på vad en proteinbar kostar i affären så börjar priserna kring 20-lappen. Den egengjorda kostar knappt 1/4 av köpevarianten alltså.

Som den chokladtokiga människa som jag är har jag lyxat till det och använt 50 g choklad ovanpå istället för som i receptet 30 g (eller en tredjedel av kakan som jag räknat på). Det gjorde en del på slutpriset som då summerades till 5,19 kr istället, men det är ju fortfarande småpengar i jämförelse med köpevarianten.
(Trots allt hade det ju annars slutat med att den där chokladen som blev över inte skulle ha hamnat på något annat ställe än i min mage direkt efteråt ändå...)

Kommer jag att göra de här igen? Definitivt! Att se prisskillnaden gjorde mig ännu mer motiverad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024