Månadsuppföljning juni 2020


Det bestående minnet från juni är värmeböljan som kom under månadens andra halva och som utan nåd fått oss att svettas vid bara tanken på att röra på oss. Samtidigt med värmen har lillen här hemma varit riktigt rosslig i halsen och jag har vabbat nästan två veckor och slutet på den historien är inte än i sikte. Lite tur i oturen att det fina vädret har varit med oss, det har trots allt känts som vi smygstartade semestern som inte kommer än på någon vecka. Sonen har lärt sig cykla och efter det har en större cykel införskaffats till honom.

Matkostnaderna landade på hela 4 100 kr, väldigt mycket för att vara vårt hushåll. En snabb analys visar att ca 1 000 kr lades på midsommarhelgen när vi hade besök och jag stod för all maten. Ytterligare ca 500 kr lades på storhandling och påfyllning av frysen med lax och kyckling på extrapris. Förhoppningsvis kommer hamstringen väl till pass nästa månad och ger en lägre matkostnad då, men jag får tänka mig för framgent så att inte matkontot fortsätter att skena. Restaurangkostnaderna summerades till 601 kr, också i överkant. I den summan ryms också en del besök hos glasskiosken, en riktig guldkant på tillvaron för oss.
Sparkvoten landade på 54% och med lite framflyttade utdelningar så blev det en riktigt fin utdelningsmånad med hela 11 273 kr in på kontot. Snittet de senaste 12 månaderna har nu jobbat sig över 4 000 kr igen, fjolårets siffror kommer jag dock inte att nå upp till utan att få fler av vårens uppskjutna utdelningar i höst. Den här månaden firade jag också 200 000 kr i ackumulerade utdelningar.

Jobbet har äntligen börjat lugna ner sig nu lagom till jag började vabba, vi gjorde en stor inlämning dagen innan jag gick hem. Vi får se om jag kommer tillbaka till jobbet innan det är dags för semester eller om min frånvaro blir närmare två månader lång. Mentalt är jag riktigt sliten, inte bara för att ha haft en tuff period på jobbet, nu har jag ensam haft hand om min son dygnet runt i ett kvarts år. Kombinationen har inte varit optimal. De senaste två veckorna har varit extra slitiga nu när junior har varit sjuk och jag inte har fått sova ordentligt på grund av värme och att ha förkylningsnattjouren. Att inte få ha en kravlös stund för sig själv ens någon gång ibland bland all planering, umgänge med sonen och hushållsarbete har börjat ta ut sin rätt.
Träningen har helt kommit av sig i värmen även om vi har varit aktiva och varit ute och rört på oss varje dag. Nya tag nästa månad måste det bli.

Jag håller tummarna för att vi blir och håller oss friska nu så att vi kan få lite miljöombyte, vi har en inplanerad resa norrut precis i början på semestern som jag ser fram emot väldigt mycket.


Utdelningar denna månad: 11 273 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 4 121 kr
Balansförbättring denna månad: +29 509 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024