Månadsuppföljning juni 2019



Spenderarbyxorna har varit på rejält i juni. Det kommer sig av att sonens rum har renoverats; nya tapeter, nya garderober, målat lister, tak och vägg runt fönsterpartiet. Gardiner, matta och ett nytt överkast har inhandlats också. Allt som allt landade slutsumman på närmare 11 000 kr. Mycket pengar, garderoberna var med stor marginal det som var dyrast. Skillnaden i rummet blev enormt stor. Alla de närmare 30 borrhålen i väggen försvann liksom de stora fettfläckarna som vittnat om var tidigare ägare haft en säng stående. Nu finns det också mörkläggande gardiner som är flera gånger bättre än att hissa upp och ner de tre persiennerna varje dag och garderober som rymmer både kläder och leksaker. Själva tapetseringen tycker jag inte är så svår, hemligheten ligger som vanligt i att 80% av resultatet kommer från ett noggrant underarbete.

Det här spenderarkalaset har naturligtvis satt sitt spår i sparkvoten som till slut hamnade på 27%. Matkostnaderna skenade iväg till hela 2 940 kr och juni är en månad med lite större hushållsräkningar. Min extra lön för arbetet som röstmottagare och en del traktamente hjälpe i alla fall till att stötta med lite mer inkomster än vanligt. Medioker sparkvot om man jämför med det senaste halvåret, men för bara två år sen låg min genomsnittliga sparkvot och guppade i de trakterna.

Noterbart är även att frihetsgraden har makat sig över mitt mål på 15% för i år. Jag tror inte jag behöver anstränga mig speciellt mycket för att den ska hålla sig där ovanför heller med tanke på att jag haft hål i byxfickorna den här månaden men ändå hamnade på 16%, det är nog mer rimligt att snittet letar sig upp över 20% innan årets slut.

Utdelningarna har fortsatt att ticka in, 4 415 kr i år jämfört med 1 738 kr förra året. Utslaget på de senaste tolv månaderna ligger de nu och stryker bara åtta kronor under 5 000 kr/mån, så irriterande nära! Men den som väntar på något gott... det blir en riktigt fin siffra att kunna bocka av nästa månadsuppföljning hoppas jag.

Träningen har gått framåt och nu är 5 km på 30 min väldigt nära, en lagom varm dag sprang jag 7 km på 43 min. Inte riktigt i mål där än men det gör stor skillnad för både tempo och uthållighet när det blir kontinuitet i träningen. Renoveringen har tagit på krafterna så jag känner ett stort behov av att få vara ledig. Jag får kämpa i två veckor till innan det är dags för min semester.


Utdelningar denna månad: 4 415 kr
Utdelningar genomsnitt rullande 12 mån: 4 992 kr
Balansförbättring denna månad: +18 876 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning april 2023