Borta bra men hemma bäst

En rolig och utmanande tjänsteresa till Tyskland hela veckan och sen var det riktigt skönt att komma hem igår kväll. Sova i sin egen säng, äta vanlig frukost och ha möjlighet att laga mat i ett kök igen kändes som lyx. 

På ett hotellrum ges ju inte speciellt mycket möjligheter för matlagning så det är lätt att restaurangkostnaderna skenar iväg om man av bekvämlighet bara äter ute.
Jag pitchade min idé för min kollega redan förra veckan att gå till den lokala mataffären för att hitta middagsmat istället för att äta på restaurang hela veckan, vilket var hennes standardprocedur i vanliga fall. Med tanke på att det av olika anledningar inte fanns någon möjlighet att ta med sig lunch till stället vi skulle arbeta på så skulle det ju ätas på restaurang varje dag ändå.
Min kollega låter vanligtvis pengarna rinna mellan fingrarna och "unnar" sig väldigt ofta saker, så till min förvåning tyckte hon att det var ett lysande förslag och föreslog dessutom att hon kunde ta med sig sin resevattenkokare så kunde vi använda den för matlagning och kaffekokning på hotellrummet.

Det låg en riktigt fräsch och välsorterad livsmedelsaffär ett stenkast från hotellet, så vi kunde med lätthet ta en promenad dit för att proviantera. Frukt och grönt var riktigt billigt, salladsbaren i klass med de som brukar finnas här hemma och i kombination med någon frystorkad/"tillsätt endast vatten"-maträtt kom jag betydligt billigare undan utan att känna att jag saknade något.
Min kollega funderade sen på varför hon aldrig ens övervägt att göra på det sättet tidigare, så jag tror hon kände sig nöjd med det upplägget i efterhand också.
Nästa gång funderar jag dock att ta med mig lite diskmedel och en uppsättning bestick.

Har ni några bra tips och trix för matlagning eller maträtter som funkar på hotellrum?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024