Årets löne..sänkning?

Igår var det så dags att gå med mössan i hand in till chefen och få årets löneförhöjning, retroaktivt från april. Jag hamnade på genomsnittliga 1,8% som mina närmaste kollegor, min prestation på jobbet har också varit jämförbar med vad de presterat. Det är ju ingen siffra att jubla över då inflationen i dagsläget ligger på 2,0%, så i praktiken betyder det en reallönesänkning på 0,2%.

Jag tänker inte orda så mycket mer om det då jag är medveten om att byta jobb är det enda sättet för mig att i praktiken få en löneökning värd namnet i min bransch, om jag inte vill ta mycket mer ansvar och kliva uppåt i karriärstegen. Att bli chef lockar inte det minsta och jag har inte någon riktig motivation att byta jobb i dagsläget om jag ser till helhetsbilden. Det finns en hel del saker som jag uppskattar med min arbetsplats som är svåra att sätta ett ekonomiskt värde på.
Så jag får helt enkelt ta och jobba på min löneökning på andra sätt om jag vill ha en, i mitt fall genom att investera och amortera. Så låt oss ta en titt på de siffrorna.

Beräkningen baseras på april 2019 jämfört med april 2018.

Jag amorterar stadigt på mitt bostadslån och de senaste 12 månaderna har det minskat med totalt 54 kkr. Med en ränta på 1,29% blir besparingen 696 kr/år, eller 58 kr/mån billigare jämfört med ett år sen. När räntan är såpass låg som den är nu händer det inte så mycket med räntekostnaden vid amortering, hade räntan varit 4% istället hade besparingen varit 180 kr/mån till exempel. Jag väljer trots allt att amortera för att minska risken i min ekonomi, istället för att maximera avkastningen. CSN-lånet har amorterats med 8 750 kr vilket ger en räntebesparing på 1 kr/mån med nuvarande ränta på 0,16%.

Mina investeringar gav mig i april 2018 i genomsnitt 2 421 kr/mån i form av ränta och utdelningar sett på rullande 12 månader. I år ligger snittet på 4 525 kr/mån, vilket är en ökning med 2 104 kr/mån.

Summeras siffrorna blir det en ”löneökning” på 2 163 kr/mån eller om man ställer det i relation med min lön, knappt 6%. Det är mer än vad jag någonsin fått i en lönerevision.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning april 2023