I valet och kvalet - del 2

Som jag började fundera i mitt förra inlägg om var jag vill lägga pengarna på framöver nu när det slås nya rekord på börsen så är det nu dags att titta på tillgångssidan.

Buffert

Mitt bankkonto tillsammans med krediten på mitt kreditkort skulle kunna hålla oss här hemma flytande utan åtgärd i närmare sex normala månader. Jag har inga problem att fixa fram pengar om både tvättmaskinen och frysen skulle rasa ihop samma månad, så bufferten är enligt mina mått tillräckligt stor. Jag vill inte att den växer så mycket mer, för pengarna kan göra bättre nytta någon annanstans. Samtidigt får den mig att sova gott om natten och till exempel inte behöva bekymra mig om en utbetalning från försäkringskassan kommer innevarande eller nästa månad, jag kan betala räkningarna oavsett.

Högräntekonto

I dagsläget är ju inte räntesatsen, 0,65%, något jag jublar över. Det här ser jag mer som en parkeringsplats för pengar som snabbt är tillgängliga om det skulle uppstå ett köpläge. Storleken motsvarar ungefär 4% av mitt sparande. Det som talar emot att jag stoppar in mer pengar här är att inflationen med råge äter upp räntan jag får, som dessutom ska skattas på.

Räntefonder

Jag har en hyfsat stor slant, 22% av mitt sparande, i Spiltan räntefond Sverige. Det är ju högre risk än ett räntekonto, men har också gett mig bättre avkastning. Jag nallar lite av den här varje månad och köper aktier för. Med facit i hand hade det varit bättre att köpa aktier för alltihop på en gång för några år sen men det är lätt att vara efterklok. Jag har inte mått speciellt dåligt över den "missade" avkastningen trots allt. Här känns det bättre att stoppa in nya slantar än på räntekonto då avkastningen ungefär matchar inflationen. Lite orolig för en räntehöjning kan jag dock känna mig efter att ha läst den här artikeln från Placera.

Aktier

Ungefär 73% av mitt sparande består av aktier. Nu när rapporterna för de flesta bolagen har trillat in och utdelningarna inte är så stora gissningar längre, så kommer mina utdelningar hamna i storleksordningen 90 000 kr i år, ungefär hälften av dem kommer i april. Alla pengar som jag sparar varje månad av min lön går i nuläget till aktieköp och jag byter en skvätt räntefond mot aktier också. Det går att se aktuell fördelning på mina innehav på sidan med min handväska. Ungefär tre fjärdedelar av mitt innehav är svenska aktier på ett ISK och en fjärdedel utländska aktier i en kapitalförsäkring.
Jag hittar fortfarande en del köpvärda aktier, just nu mest utländska, men precis som jag skrev i inledningen till förra inlägget så gillar jag inte mentaliteten på börsen för tillfället och jag känner mig inte supermotiverad att köpa aktier till rekordpriser.
Fallhöjden känns väldigt hög men i det långa loppet har aktier alltid varit det bästa valet ändå och ingen vet hur länge den här uppgången vi är inne i håller i sig. Jag vill inte sälja något av mina innehav bara baserat på min magkänsla om det nuvarande läget.

Funderingar

Att bygga på min buffert eller spara på högräntekonto känns inte alls aktuellt just nu. Jag har tillräckligt med pengar i handen för att kunna vara snabb i ett läge som dyker upp eller parera en oväntad stor utgift. Jag vill fortsätta att jobba ner andelen räntefond också, så frågan kokar nog ner i slutändan till hur mycket av utdelningar och nysparande som jag vill ska gå till aktier eller amorteringar den närmaste tiden. Oavsett kommer jag fortfarande köpa aktier varje månad för mina andelar i räntefonden som jag säljer. 

Det ligger nära till hands att använda utdelningarna jag får till att amortera eftersom det är så ojämnt fördelat över året när de kommer in på kontot. Jag föredrar att det blir hyfsat jämna inköp varje månad. Det skulle också passa bra med att fokusera på uppskovet när det har en förhållandevis hög ränta och att det kommer in en rejäl slant innan den inbetalningen ska göras i samband med deklarationen.

Eftersom jag vill öka andelen utländska innehav är det bra att återinvestera utdelningarna på min KF, så tanken är att jag bara skulle ta utdelningarna från min ISK att amortera med. Bara det kommer att bli en hel del pengar, nästan halva uppskovet försvinner i ett nafs. Jag kommer känna mig mycket nöjd med det just nu och därmed får mitt nysparande fortsatt gå till aktier. Räntan är så låg att inflationen äter upp skulderna och det finns inte så många andra alternativ till aktier i dagsläget.

Jag börjar så och sedan får det bli en ny utvärdering efter april om jag ska fortsätta amortera med utdelningarna, men då på bolånet istället. Det beror nog mycket på om börsen fortsätter tuffa på uppåt eller inte.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Månadsuppföljning september 2023

Krymper balansräkningen

Månadsuppföljning februari 2024